Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Northern Europe Jazz Quartet

Virtuos norsk «hot club-møter-cool/bop»-jazz.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De første taktene varsler drivende bluesboogie. I de neste flytter Stig Roar Wigestrands dansende feletoner musikken over til Stephane Grappellis Paris, men det blir ikke reinhekla stringswing heller, selv om fiolin, to gitarer (Øyvind Wang Tollefsen, Per Einar Watle) og bass (Ketil Aasen) er «hot club» godt som noe. Snarere spiller NEJQ en fusjon av Django Reinhardt-stilen og amerikansk hardtswingende klubbjazz, uten trommer, piano og blåsere, men til gjengjeld med bokstavelig talt virtuost grep om strengene.

De fire tungt konservatorie-/høyskole-/universitetsskolerte musikerne har holdt NEJQ gående siden 1998, og cd-debuten kommer som en perfekt modnet frukt. Dels i Wigestrand-låter, dels i lånegods fra E. Dolphy, J. Henderson, O. Coleman, Ellington/Strayhorn o.a. gir kvartetten overbevisende eksempler på instrumentalteknisk og jazzidiomatisk beherskelse, og swinger med tæl og eleganse i og rundt halsbrekkende soli. Balladene fikser de også - «I Fall in Love Too Easily» og «A Nightinggale Sang in Berkeley Square» serveres med snørrfri sødme. En sterk, original debut fra et flott band.

Hele Norges coronakart