Notodden blir knutepunktfestival

Loves 2,5 millioner i fast årlig støtte.

Kulturminister Trond Giske holdt ord og ga torsdag ettermiddag den jubilerende Notodden Blues Festival litt av en bursdagsgave – nemlig knutepunktstatus.

I 2005 lovet han nærmest landets største bluesarrangement, som i år arrangeres for 20. gang, status som knutepunktfestival dersom partiet hans kom til makten. Den daværende stortingsrepresentanten mente da at Notodden-festivalen har muligheten til å bli et bluessentrum i Europa.

Nå oppfylte han vel på plass som kulturminister sitt eget valgflesk, og ga en velvoksen bursdagspresang til festivalen – 2.5 millioner kroner i årlig støtte.

Anerkjennelse til festivalen

– Men det er først og fremst en anerkjennelse til festivalen, fastslo Giske da han fra scenen, foran over 5.000 ivrige publikummere på torget på Notodden, sa det alle i bluesmiljøet håpet han ville si.

Mens Giske har valgproblemer når det gjelder hvilken rockfestival som skal få knutepunktstatus, sa han at det ikke var vanskelig å velge knutepunktet for blues. Kulturministeren siterte sin egen statsminister Jens Stoltenberg, som i en tidligere åpningstale kalte Notodden-festivalen for «alle bluesfestivalers mor».

Vil eksperimentere

– Dette er med på å gi oss økonomisk trygghet til å gjøre ting som vi burde gjøre, som smale arrangementer, mer eksperimentering og det å sparke ned enda flere musikalske gjerder enn vi allerede gjør for å utvikle musikkformen, sier festivalsjef Jostein Forsberg, som imidlertid bedyrer at tonene alltid skal forbli like bluesblå på Notodden, som den gangen festivalen ble startet i 1988.

KNUTEPUNKT: Notodden Blues festival får knutepunktstatus. Det innebærer blant annet fast statstøtte i millionklassen, men også ansvar for å hjelpe andre festivaler og muligens styremedlemmer utnevnt av kulturminister Trond Giske (til venstre), her med festivalsjef Jostein Forsberg. Foto: SCANPIX
KNUTEPUNKT: Notodden Blues festival får knutepunktstatus. Det innebærer blant annet fast statstøtte i millionklassen, men også ansvar for å hjelpe andre festivaler og muligens styremedlemmer utnevnt av kulturminister Trond Giske (til venstre), her med festivalsjef Jostein Forsberg. Foto: SCANPIX Vis mer

– I 20 år har vi jobbet fra år til år. Med knutepunktstatus får vi et tryggere fundament. Men vi må fortsette å være kreative innen vår egen profil, sier Forsberg som sier at det er like magisk hvert år når han ser festivalstemningen ta av i den tidligere lille industritettstedet i Telemark.

– Vi skjønte allerede første året at dette måtte vi gjøre om igjen, sier Forsberg.

Billetter igjen

Da festivalen torsdag kl. 18 åpnet for 20. gang, var det i strålende solskinn. Og værmeldingen lover godt for hele festivalen selv om det kom en regnskur torsdagskvelden.

Målet er å selge mellom 20.000 og 25.000 billetter, og det er fremdeles billetter igjen – uten at det tynger festivalsjefen.

– Folks kjøpemønster i sommer har vært annerledes. Det er ikke så rart med det været som har vært, men nå selger vi mye billetter, fastslår han torsdag ettermiddag.

Det er billetter igjen til de fleste arrangementene, selv om det begynner å tynnes ut på arrangementet på Brygga med stjernelaget The Neville Brothers, Omar Dykes og Jimmy Vaughan samt Vidar Busk.

– Skal jeg gi noen tips, er det ut fra meg selv og hva jeg ønsker å få med. Jeg skal se Steve Winwood, som spiller fredag og lørdag i Sliperihallen, Neville Brothers på Brygga i solskinnet, og amerikanske Janiva Magness på Sangerheimen der man kommer tett innpå. Å gå på workshop på Europas Blues Senter og høre 92 år gamle David «Honeyboy» Edwards snakke er også en godbit, han har spilt blues siden 1920-tallet! foreslår Jostein Forsberg.

Bluespris til Omlid

På åpningsarrangementet torsdag kveld var utdelingen av årets Bluespris som vanlig et høydepunkt. I år gikk den til Morten Omlid (46), en av de lokale helter som har gjort alt fra å spille i bandet Spoonful of Blues – som slipper plate under festivalen – til å lede Norsk Bluesunion i en årrekke.

– Dette var en milepæl for meg, fastslo Omlid med den tunge prisen vel i hånd. Omlid trodde først han skulle opp på scenen for å spille gitar men fikk seg en sterk overraskelse.

I løpet av den to timer lange åpningsseremonien fikk publikum stifte bekjentskap med alle fra de amerikanske bluesgitaristkvinnene Sue Foley, Deborah Coleman og Roxanne Potvin til deres norske kollega Rita Engedalen, som vant Spellemannprisen for blues i fjor.

For dem som ønsker enten å mimre fra de første 20 festivalene, eller – for de nyrekrutterte – se hvordan man bygger opp en av Europas mest ansette bluesfestivaler i en liten avkrok, så er det flere muligheter:

Festivalen utgir jubileumsboka «Bluestown. 20 Years of People and Blues», med musikkjournalist Knut Utler som redaktør, mens det i Europas Blues Senter på Notodden Bibliotek arrangeres festivalutstillingen «Notodden Blues Festival gjennom 20 år».

(NTB)