Nøysom nomade

TROMSØ (Dagbladet): «Nøysomhetens estetikk» heter en fotoserie fra ei fangsthytte på Svalbard. Den inngår nå i Inghild Karlsens utstilling «Nomadic Travelling» i Tromsø Kunstforening, og er noe av et nøkkelverk på installasjonskunstnerens aktuelle mønstring.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Men motivene fra det arktiske jegerlivets nødtørftige miljø knytter også an til tidligere prosjekter fra hennes nomadiske virke i og utenfor det globale kunstlivets institusjoner. I 1994 var Karlsen norsk representant på den internasjonale Sco Paulo-biennalen, og monterte en svær fiskehjell-konstruksjon av lokalforankret nordnorsk karakter i slående kontrast til Oscar Niemeyers funkispaviljong i Ibirapuera-parken. Under oppholdet ble hun fascinert av noen favela-beboere som bygde en primitiv bar - som myndighetene stadig rev - i sitt slumkvarter, og inntrykkene av en slik overlevelsesstrategi i den brasilianske metropolens periferi ble utgangspunktet for hennes egen versjon av «Gringo Bar». Den var Karlsens bidrag til et installasjonsprosjekt i Svolvær to år seinere, men rykket ut av sin urbant røffe konteks og plassert oppe i Vågan-beboernes turterreng.

Vern og vandaler

Egentlig går denne «nøysomhetsestetikken» helt tilbake til Inghild Karlsens tovete «Fugleskremsler» fra slutten av 70-tallet. De symbolske «vernearbeiderne» fra nord skulle etter planen brytes ned av vær og vind på en privat holme i den sørlandske skjærgården, men i 1984 ble de rasert av kunsthatere med baufil og slegge, vandaler som på den måten gjorde sitt verste for å leve opp til Orwell-årets ånd. Karlsen lot likevel ikke sitt forsett med å utvide kunstens opplevelsesrom knekkes av vandaler i emosjonelt panser fra «den bløde kyststribe», men har fortsatt sin undersøkende dialog overfor utsatte livsbetingelser og nedbrytende sivilisasjonsprosesser.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer