NRK-bløffen

Linn Stokke raser mot NRK etter programmet «Porselensbløffen».

TIRSDAG 27.J ANUAR

2004 var en spesiell dag for Atle Brynestad og undertegnede. Det var en merkedag for alle mennesker som er opptatt av at media har den moralske og etiske standard de påstår å ha. Det var dagen NRK Brennpunkt viste sitt program «Porselensbløffen». Programmet skulle «avsløre» hvor umoralsk Atle Brynestad og Porsgrunds Porselænsfabrik er med sin produksjon av to serviser i Bangladesh. Det ble i stedet dagen Brennpunkt avslørte seg selv i sin iver etter å skape sensasjons-tv. Med kringkastingssjef John G. Bernanders velsignelse presenterte NRK et program som minnet mer om en iscenesettelse enn et faktaprogram - et oppkok av løgn, insinuasjoner og tilbakeholdelse av fakta. Det er stort ansvar som hviler på et riksmedia som NRK. Det er ikke et sted hvor Bernander og hans medarbeidere kan leke politi og røvere. Jeg stiller meg tvilende til at Bernander og teamet hans forstår rekkevidden av hva de har gjort. Hvilken trussel de er mot norske arbeidsplasser, og hvilken forakt John G. Bernander viser for alle de som hver dag arbeider hardt for å bevare norsk industri. Kringkastingssjefen sier i debatten på «Redaksjon EN» onsdag 28. januar:

«Vår jobb er å si sannheten, men i denne type programmer kan vi ikke yte sannhet på alle områder».

ET UROVEKKENDE UTSAGN

fra sjefen for NRKs faktaproduksjoner. Og hvordan foregår Bernanders sannhetssiling i praksis? Brennpunkt påstår at Porsgrund betaler de ansatte på fabrikken i Bangladesh under den lovfestede minstelønn. Bernander fikk dagen før sending oversendt informasjon om det motsatte.

Den Kongelige Norske Ambassade i Daka har oppgitt hva som er minstelønn for offentlig ansatte i Bangladesh. Fabrikken betaler 75 prosent mer enn dette. NRK fikk også oversendt bekreftelse fra selve fabrikken om at den betaler mer enn minstelønn. Fabrikken tilbyr i tillegg sine ansatte goder som videreutdanning for kvinner, egen legetjeneste, dagsenter for små barn slik at mødre kan få inntekt osv.. Disse godene er ikke pålagt av myndighetene. Vesentlig er også at fabrikken er ISO 9001-sertifisert av Det Norske Veritas. NORAD har gitt markedsføringsstøtte til andre norske importører fra samme fabrikk, og NORAD setter som forutsetning at produsenten legger ILOs grunnleggende konvensjoner om sosiale og arbeidmessige standarder til grunn.

Alt dette er forhold som Bernander vurderte som ikke vesentlig. I tillegg bruker Brennpunkt Porsgrunds Porselænsfabrik som eksempel på utflagging av norske bedrifter, men unnlater å informere om at NRK på forhånd visste at 99,5 prosent av alle produkter fra Porsgrund de siste årene fremdeles blir produsert på fabrikken i Norge. Brennpunkt informerer om at porselensserviset «Tid» som har fått Norsk Designråds pris, er formet i Bangladesh selv om de hadde fått informasjon om at dette ikke var riktig. Koppen som skulle være beviset, er nesten identisk med en kopp som ble produsert på Porsgrunds Porselænsfabrik allerede i 1911! Brennpunkt omformulerer begrunnelsen til Norsk Designråd på NRKs nettside i forbindelse med sending, slik at den tilpasses NRKs konstruerte virkelighet. NRK har senere måttet rette opp dette. Det påstås også at Atle Brynestad har nære forbindelser til kongehuset. Vi ønsker kongefamilien alt vel, men sannheten er at Atle Brynestad og undertegnede har møtt Kongen en gang. En samtale som varte maks 20 sekunder. Og som om ikke det er nok: Under debatten 28.januar sier kringkastingssjefen at Brynestad ville fått se programmet på forhånd dersom han hadde ønsket dette. I faks fra NRK 26. januar står det: «Det er for øvrig ikke aktuelt for NRK å gi en detaljert redegjørelse for innholdet i et program som ikke er publisert».

EKSEMPLENE ER MANGE

flere. Hvorfor lyver Bernander? Hvorfor unnlater Brennpunkt å ta med vesentlige fakta? Og hvorfor benytter Brennpunkt upålitelige kilder? Hensikten helliger midlet er det noe som heter. Midlene som har vært brukt her er åpenbare for enhver. Men hensikten? Var målet å avsløre utnyttelse av arbeidere på minstelønn i Bangladesh, burde Brennpunkt hatt anstendighet til å nevne informasjonen fra Norges ambassade i Daka samt dokumentasjon fra fabrikken som viser at den betaler 75 prosent mer enn minstelønn.

Var det for å fortelle at norske bedrifter flagger ut - hvorfor velges da en fabrikk som fremdeles har 99,5 prosent av sine produkter i produksjon i Norge?

Var det kanskje for at Porsgrund skal merke disse to omtalte servisene med «Made in Bangladesh» som den første bedrift som burde bryte en bransjenorm? Ettersom det verken har foregått lovbrudd eller brudd på god bransjeetikk så var vel ikke det akkurat noe å rope «ulv» for. Det kan virke som om Brennpunkt seilte under falskt flagg og hadde helt andre mål på agendaen.

Noen vil kalle dette typisk norsk. Henrik Ibsen sa det på en annen måte: «Ingen blir profet i sitt eget land». Det var ynkelig å være vitne til kringkastingssjef John G. Bernander som forsvarer av den sjofleste form for journalistikk.