DOBLET SALGET:  Salget av DVDer med «Jul i Skomakergata» mer enn doblet seg når NRK uttalte at de ikke ville sende det mer. NRK vurderer likevel ikke å få programmet tilbake på skjermen. 
Foto: Paul Owesen / NTB Scanpix
DOBLET SALGET: Salget av DVDer med «Jul i Skomakergata» mer enn doblet seg når NRK uttalte at de ikke ville sende det mer. NRK vurderer likevel ikke å få programmet tilbake på skjermen. Foto: Paul Owesen / NTB ScanpixVis mer

NRK-boikott av «Jul i Skomakergata» fortsetter

Selv om DVD-salget er doblet.

(Dagbladet): I 2011 bestemte NRKs daværende programredaktør i NRK Super, Nils Stokke, at «Jul i Skomakergata» aldri mer skulle sendes på NRK. Grunnen var at den gamle julekalenderen var utdatert.

Reaksjonene lot ikke vente på seg og flere gikk hardt ut mot kanalens beslutning. Rundt juletider året etter var debatten fortsatt like opphetet og gruppen «Ja til Jul i Skomakergata» ble opprettet på Facebook, med klar beskjed om at NRK måtte stoppe boikotten av julekalenderen. Gruppa fikk raskt over 20 000 medlemmer. I år har tallet på gruppa steget til over 70 000. 

- Klart ønske for fremtiden TV-sjef i NRK, Arne Helsingen, sa til Se og Hør i fjor at kanalen likevel ville åpne for å få «Jul i Skomakergata» tilbake på kanalen, på grunn av den massive kritikken.

-  Vi åpner opp for at vi kan få på plass en avtale som gjør at seerne igjen skal få tilgang til denne serien. I første omgang har dette med arkivavtaler å gjøre. Vi har ikke lisens på denne serien lenger. Det vil vi prøve å få i stand. Det er et klart ønske for fremtiden, sa han da.

Men det ser ikke ut til å være i planene til NRK nå lenger. De som hadde håpet på et gjensyn med Jens Petrus på statskanalen må nok se seg skuffet.

Programredaktør i NRK Super, Hildri Gulliksen, som tok over jobben til tidligere programredaktør Nils Stokke i august, sier til Dagbladet at det neppe blir aktuelt med et gjensyn med «Jul i Skomakergata» på NRK framover.

- Det var en veldig fin serie i sin tid, men nå fortjener barna en julekalender som i større grad reflekterer den verdenen de vokser opp i. Jeg husker jo den serien godt, og jeg er en gammel dame, sier hun.

Blant annet trekker hun fram at både innholdet, tempoet og den tekniske kvaliteten føles fremmed for dagens unge.

- De snakker jo veldig sakte, sier hun og ler.

Gulliksen forteller at de har testet nettopp «Jul i Skomakergata» på en gruppe barn, og at tilbakemeldingene ikke var særlig positive. Hun tror det er foreldregenerasjonen som lider størst av dette tapet, ikke barna.

- Det er nok først og fremst foreldrene som er opptatt av «Jul i Skomakergata», fordi de har et nostalgisk forhold til det. Da kan de heller kjøpe den på DVD, så kan vi lage noe mer aktuelt for barna, sier hun og fortsetter:

- Det er viktig å ikke kun vise repriser av gamle ting. Da ville vi for eksempel ikke hatt «Julekongen», som vi viste i fjor og «Jul i svingen» som vi viser i år. Barna ønsker seg programmer de kan kjenne seg igjen i og det ønsker vi å gi dem, sier hun.

Doblet salget Og det ser ut som mange allerede har tatt Gullikesens DVD-oppfordring på ordet. Salgssjef i Disney, Gustav Wedel Jarlsberg, som distribuerer «Jul I Skomakergata» på DVD, forteller at serien er blant bestselgerne av deres juleprodukter.

- Da NRK i 2011 uttalte at de ikke ville sende programmet mer på tv doblet vi salget. Trykket har opprettholdt seg etter det, og vi selger nå mellom femten og tjue tusen av disse DVDene hvert år, sier han.

Filmansvarlig i Platekompaniet, Steinar Storløkken, forteller også at «Jul i Skomakergata» selger klart mest av alle julekalenderne og beskriver den som den «store klassikeren».

- I fjor solgte den dobbelt så mye som nest best selgende julekalender. Den selger jevnt godt over helt året, sier han.

Serien «Nissene på låven» selger nest best, og «Amalies jul» ligger på tredjeplass hos Platekompaniet. Han forteller at også «Jul i Svingen» og «Jul i Blåfjell» selger forholdsvis godt.