NRK bruker 54 millioner i året på IT-konsulenter

Tar knekken på lokalaviser med voldsom nettsatsing.

DYR IT-AVDELING: NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen bruker mye penger på å utkonkurrere resten av Medie-Norge digitalt.  Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
DYR IT-AVDELING: NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen bruker mye penger på å utkonkurrere resten av Medie-Norge digitalt. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): I en rapport fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) oppgir 84 prosent av norske mediehus at NRKs digitale satsing gjør deres økonomiske drift vanskeligere.

7 av 10 spurte opplever NRK som en utfordring for eget mediehus. Regjeringa har vært klokkeklare på at norske aviser må forvente mindre statsstøtte i årene framover, og derfor bli flinkere på å hanke inn egne inntekter.

Rapporten ytrer stor bekymring for NRKs utvikling digitalt, som det hevdes truer norske aviser, og ber Stortinget ta grep for å sikre at statskanalen skal fokusere på radio og tv, ikke på nett.

Svindyre konsulenter Tall Dagbladet har fått tilgang på tyder på at MBLs bekymring er reell.

I 2014 vil NRK bruke 147 millioner kroner på sin utvikleravdeling Nye Medier. Her arbeider 70 personer året rundt for å finspisse NRKs digitale tilbud.

I tillegg leier NRK inn i snitt 35 IT-konsulenter hver måned, ifølge kringkasteren selv. Prislapp? 150 000 kroner per person i måneden, eller 54 millioner i året til sammen.

Konsulentbruken alene er høyere enn driftsbudsjettet til de aller fleste mediene NRK konkurrerer med. Statskanalen selv vil ikke være med på at man bedriver er en overdreven nettsatsing.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer