VIL LØFTE FORFATTERNE: Med en ny dramastrategi vil Hans Rossiné, dramasjef i NRK, gjøre produksjonene mer forfatterstyrte.
Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
VIL LØFTE FORFATTERNE: Med en ny dramastrategi vil Hans Rossiné, dramasjef i NRK, gjøre produksjonene mer forfatterstyrte. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

NRK Drama vil gi forfatterne mer makt og regissørene mindre

Ny dramastrategi skal løfte forfatterne.

(Dagbladet): Tradisjonelt sett har det vært regissørene som har hatt siste ord i norsk film- og tv-bransje, men det har vært debatt i bransjen om regissøren eller produsenten skal ha siste ord.

Nå vil NRKs dramasjef at forfatterne skal få bestemme mer enn tidligere, og ha avgjørende innflytelse både når det gjelder valg av skuespillere og regissører, samt ha et tett samarbeid med produsenten underveis.

- Fra eksterne forfattere og regissører har det blitt etterlyst tydeligere bestillinger fra oss. Derfor vil vi spisse oppdragene. Vi ønsker å gjøre produksjonene mer forfatterstyrte. Det tror vi vil gi enda høyere kvalitet på tv-seriene, sier dramasjef i NRK, Hans Rossiné.

Flere regissører - Forventer du sinte reaksjoner fra regissører som med dette blir fratatt makt?

- Det gjenstår å se etter at denne saken har vært på trykk, sier Rossiné.

De interne dramaproduksjonene vil ha en ansvarlig regissør, i tillegg til flere andre som gjerne har regi på én til to episoder hver, slik som eksempelvis dansk-svenske «Broen».

- Mindre tiltalende Forfatterne finner selv regissører. Derfor mener Rossiné at det ikke vil være påfallende ulikheter mellom episodene regissert av de ulike aktørene.

- Blir det ikke mindre tiltalende for regissører å jobbe for NRK drama, når de må finne seg i forfatternes gitte rammer?

FLERE REGISSØRER: Dansk-svenske «Broen» hadde tre regissører første sesong. Foto: Ola Kjelbye / Nimbus Film
FLERE REGISSØRER: Dansk-svenske «Broen» hadde tre regissører første sesong. Foto: Ola Kjelbye / Nimbus Film Vis mer

- Det kan være mindre tiltalende for dem at de ikke har den friheten, men det er fortsatt rom for tolkning og det vil alltid være løpende dialog.

Rossiné sier at den nye strategien ikke er et resultat av at NRK Drama så seg nødt til å kaste seg rundt etter kritikken som haglet om «Erobreren» tidligere i år.

- Vi begynte å utvikle strategien før den tid. Nå satser vi på nye, originalskrevne serier, men kan ikke utelukke at vi også bestiller eksterne, romanbaserte produksjoner. Det kommer mer dramatisering, og det tror jeg er viktig, sier dramasjefen.

Mer penger NRKs nye dramastrategi er ikke vedtatt enda, men dersom det går som dramasjefen ønsker, trer den nye strategien i kraft fra og med neste år og gjelder ut 2018.

Film er regidrevet, fjernsyn skal være forfatterstyrt, mener Rossiné.

- Vi vil gi norske forfattere et løft, bedre betingelser og mer penger. Men da forventer vi høyere kvalitet og litt flere rettigheter tilbake, sier han.

- Har du fått større budsjett, Rossiné?

FLERE REGISSØRER: NRK-suksessen «Himmelblå» ble regissert av totalt åtte regissører, med Eva Dahr som konseptuerende regissør. Foto: Liv Ask / NRK
FLERE REGISSØRER: NRK-suksessen «Himmelblå» ble regissert av totalt åtte regissører, med Eva Dahr som konseptuerende regissør. Foto: Liv Ask / NRK Vis mer

- Vi har de samme budsjettrammene, men vil prøve å øke inntektene litt, og omdisponere litt, blant annet ved å samarbeide med utlandet, sier Rossiné.

Ser til Danmark Han er lei av kulturkommentatorene som ber NRK Drama se til Danmark. Likevel er det i stor grad det han gjør: NRKs nye dramastrategi er tydelig inspirert av både danskene og amerikanerne.

- Men mens Danmark sier «one vision», er vi mer «common vision». Alle skal dele på ansvaret, men én må bære visjonen. I prinsippet blir det forfatteren, men det kan også være produsenten.

FLERE REGISSØRER: Danske «Forbrytelsen». Foto: Tine Harden / DR
FLERE REGISSØRER: Danske «Forbrytelsen». Foto: Tine Harden / DR Vis mer