NRK:

NRK-endring: - Skadelig

NRKs strategi får slakt. Ekspert mener forandringene rett og slett er skadelige.

SORBYNATT: Bård Tufte Johansen og Harald Eia har i mange år laget humor for NRK. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
SORBYNATT: Bård Tufte Johansen og Harald Eia har i mange år laget humor for NRK. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Publisert

På midten av 2000-tallet skulle NRK treffe alle. «Noe for alle - alltid» var slagordet. I 2019 la statskanalen fram en ny strategi, hvor målet var å treffe bredere og yngre.

Flere mener kanalen har blitt mer kommersiell de siste åra og tidligere personer tilknyttet NRK forteller at det har blitt vanskeligere å få gjennomslag for prosjekter.

Tidligere NRK-tilknyttet Markus Gaupås Johansen i satireprogrammet 5080 Nyhetskanalen mener krav til høye seertall styrer kanalens prioriteringer.

- I NRKs nye strategi er seertall konge. De setter veldig høye krav til seertall, og hvor bredt et program skal nå ut, sånn at de ender opp med å produsere programmer som de kommersielle kanalene kan lage like godt, sier han til Dagbladet.

Nylig ble det kjent at satireprogrammet legges ned. Dette er bare ett av flere humorprogram som de siste åra ikke har fått forlenget levetid.

DIREKTE: Under en direktesending på NRK dukket plutselig en uventet gjest opp. Video: NRK / Dagbladet TV Vis mer

- Slapp og ufarlig

Humorforsker ved Universitetet i Bergen, John Magnus Dahl har fulgt spesielt godt med på humorendringene i statskanalen, og mener at NRKs humorsatsing har blitt mer kommersiell. Han savner tida der kanalen turte å satse på nyskapende humor som blant annet «Bård og Harald», «Borettslaget» og «Wesensteen».

- NRK lager ikke lengre underholdning for mindre grupper, selv om oppgaven til NRK er å lage innhold for alle. De satser på å lage humor for alle og det som allerede er populært, sier Dahl til Dagbladet.

Han legger til at det har vært programmer i seinere tid som har vært eksperimentell og nytt, men som ikke har fått forlenget levetid. Han nevner blant annet Yousef Hadaouis «Svart Humor».

- FOR SLAPP: Humorforsker John Dahl mener at dagens humor som sendes på NRK er for slapp og lite spisset. Foto: Zulfikar Fahmy
- FOR SLAPP: Humorforsker John Dahl mener at dagens humor som sendes på NRK er for slapp og lite spisset. Foto: Zulfikar Fahmy Vis mer

- Og ser man på «Kongen av Gulset» for eksempel, så var det var både kult, nytt og rettet mot ungdommer med innvandrerbakgrunn. Nå virker det som om det viktigste er å nå bredt, sier Dahl.

Han mener at humoren som sendes på NRK i dag er både slapp og ufarlig, og at rikskringkasteren ikke satser like utfordrende og smalt som tidligere. Grunnen til det tror han skyldes at rikskringkasteren har blitt veldig opphengt i høye seertall.

Fungerende redaktør i NRK Underholdning, Christina Rezk Resar mener ikke at humoren er for slapp eller for lite spisset mot mindre grupper.

- Nei, men den er i stadig endring og farges av komikerne som lager det, sier Resar.

- Liten verdi

Tv-sjef i NRK, Arne Helsingen, sier den nye strategien blant annet skyldes at folks endrede tv-vaner fra lineær tv til strømming.

- Dette krever at vi stadig utvikler tv-innholdet. Innholdet vi lager har liten verdi om det ikke blir valgt og sett av et publikum.

UTVIKLER NRK: Tv-sjef i NRK, Arne Helsingen, sier at statskanalen til stadighet tester ut nytt innhold. Foto: Anne Liv Ekroll
UTVIKLER NRK: Tv-sjef i NRK, Arne Helsingen, sier at statskanalen til stadighet tester ut nytt innhold. Foto: Anne Liv Ekroll Vis mer

Helsingen sier at NRK har et sjangerbredt oppdrag og at oppslutningen om programmer varierer.

- Slik har det alltid vært, og det lever vi godt med. Men, vi må stadig utvikle historiefortellingen, teste ut nytt innhold og generelt fornye tilbudet for å utføre oppdraget vårt på en god måte også i tida framover. Dette er ikke noe nytt, sier tv-sjefen.

Ikke plass

Produksjonsselskapet Norske Grønnsaker var i seks-sju år tilknyttet rikskringkasteren, men valgte i 2020 å avslutte samarbeidet. Årsaken var at gjengen i produksjonsselskapet mener endringene gikk utover hvordan de produserte innholdet.

- NRK ville endre strategi, og det ble vanskelig for oss å lage humor som traff den. Vi hadde etablert vår fangruppe, og vi visste hva de ville ha. Det virket ikke som NRK klarte å få oss inn i den nye strategien, sier Arild Ørnholt i Norske Grønnsaker til Dagbladet.

Fungerende redaktør i NRK Underholdning, Christina Rezk Resar, sier til Dagbladet at det ikke ligger noe dramatikk bak avgjørelsen.

DROPPET: NRK og Norsk Grønnsaker valgte å avslutte samarbeidet i 2020. F.v. Jan Petter Aarskog, Marius Stene og Arild Ørnholt.
DROPPET: NRK og Norsk Grønnsaker valgte å avslutte samarbeidet i 2020. F.v. Jan Petter Aarskog, Marius Stene og Arild Ørnholt. Vis mer

- Det har med at man ikke utviklet nye ideer som ble bestilt, sier Resar.

Den nye strategien til NRK innebærer også å treffe et yngre publikum. Målgruppa til Norske Grønnsaker var unge i alderen åtte til 25 år. Disse traff Norske Grønnsaker godt på plattformer som YouTube og Facebook.

- For oss virket det som om humoren ble overstyrt av den nye strategien. Vi vil jo være der folk er, og de vi traff var på andre kanaler enn NRK.no. Mot slutten av samarbeidet virket det som om strømmetallene som ikke var på NRKs strømmetjeneste, ikke var relevante, sier Ørnholt.

Resar sier at NRK har valgt å legge større fokus på egne plattformer, men avviser at de eksterne strømmetallene var irrelevante.

ANTISEMITTISK: Kommentarfeltet på Facebook gikk amok etter at NRK Satiriks viste en videosketsj som mange mente var lite morsom. Video: NRK / Malene Storrusten / Dagbladet Vis mer

- Tap for humor-Norge

Humorforsker John Magnus Dahl påpeker at NRK har vært ekstremt viktig for Norge og humorutviklingen.

- Folk har fått lov til å eksperimentere med underholdning i NRK. Bård og Harald (Eia og Tufte Johansen, journ.anm.) er et eksempel på eksperimentell humor som har blitt veldig kjent fra NRK. Det var nyskapende og hadde neppe blitt laget på kommersielle kanaler.

Han mener man har mistet et viktig arnested for nyskapende humor:

- NRK trenger ikke de samme seertallene som de kommersielle aktørene gjør for å kunne tjene penger. NRK kan tillate seg å eksperimentere mer og risikere lavere seertall.

BRA SAKER: Standupkomiker Jonis Josef er fortellerstemmen og er med på manussiden i «Kongen av Gulset». Dette blir det bra humor av, mener vår anmelder. Video: NRK Vis mer

Christian Rezk Resar i NRK er enig i at kringkasteren kan godta lavere strømmetall enn konkurrentene.

- Vi lager jo også programmer der vi tester blant annet nye talenter og konsepter, sier hun

Humorforskeren mener retningen NRK går i er farlig.

- Utviklingen er skadelig for norsk humor. Det som er nyskapende og eksperimentelt forsvinner, og også program som er kontroversielt og rettet mot mindre grupper, sier Dahl og legger til:

- Det er tap for humor-Norge. Og det er et tap for tv-seerne også. De får faktisk et fattigere tilbud - alt blir mye mer likt.

LENGE I GAMET: Harald Eia begynte på 90-tallet å lage humor for NRK. Foto: Cornelius Poppe / NTB
LENGE I GAMET: Harald Eia begynte på 90-tallet å lage humor for NRK. Foto: Cornelius Poppe / NTB Vis mer

Fritt fram

NRK-ringrev Harald Eia snakker om NRK-endringene i en episode av podkasten «Wolfgang Wee Uncut». Der sier han det tidligere var mer spillerom til å lage det innholdet man selv interesserte seg for.

- Da Bård og jeg hold på nittitallet sa vi bare til Charlo Halvorsen, som var vår sjef, og noen over der igjen, «Vi skal lage noen greier. Det blir gøy».

Eia sier i podkasten at han er fornøyd med dagens humor, og synes det er vanskelig å si om humoren var hvassere før eller om folk blir lettere krenket i dag.

Harald Eia (t.v.) og Bård Tufte Johansen lagde programmet «Åpen Post» fra 1998-2002 på NRK. Foto: Ørn Borgen / SCANPIX / NTB
Harald Eia (t.v.) og Bård Tufte Johansen lagde programmet «Åpen Post» fra 1998-2002 på NRK. Foto: Ørn Borgen / SCANPIX / NTB Vis mer

- Idealet da vi holdt på var «det må du tåle». Da får du skru av tv-en hvis du blir irritert. Men det var mer sånn spirit at humoren skal være sprø. «Det er ikke for alle dette her». Det var noe alle var enig om, sier Eia, men legger til at han og Johansen enkelte ganger åpenbart gikk for langt.

I en SMS til Dagbladet skriver Eia at han mener NRK har blitt mer profesjonelle de siste åra.

- De tar oppdraget sitt - med å nå flest mulig med viktig stoff - mer alvorlig enn noen gang. Det er jo noen særegne hensyn en kringkaster som er finansiert av fellesskapet må ta, skriver Eia.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer