MANGFOLD: Ingen må tro at NRK på egen hånd kan sikre mediemangfold, og norsk språk, identitet og kultur. Illustrasjon: Flu Hartberg
MANGFOLD: Ingen må tro at NRK på egen hånd kan sikre mediemangfold, og norsk språk, identitet og kultur. Illustrasjon: Flu HartbergVis mer

NRK er i ferd med å bli den eneste feite purka i norsk mediebransje

Er vi på vei tilbake til monopolet? NRK er like mye en trussel mot mangfoldet, som en garantist.

Meninger

Da terrorangrepene rammet Paris for litt over ei uke siden, var NRK seint på ballen. Mens TV2 Nyhetskanalen sendte kontinuerlig fra kl. 22.30 (et snaut kvarter etter de første skuddene), var ikke NRK klare på sin hovedkanal før kl. 23.10. Før de igjen tok en liten pause.

Fra kvart på tolv til et stykke over midnatt kunne de med ro i sjela denne fredagskvelden kose seg med underholdningsdokumentaren «Folk».

Denne debatten om nyhetsdekningen på lineær tv har utviklet seg til et bikkjeslagsmål. Nyhetsdirektør Alexandra Beverfjord i NRK har forsvart kringkasterens ære med en intensitet som vi kjenner igjen fra hennes tid her i avisa. Ingen skal tvile på at NRK mener alvor i konkurransen med de kommersielle nyhetsformidlerne. NRK «rapporterte om hendelsene på nett og mobil fra første minutt etter at de første meldingene om skudd kom kl. 22.13», har hun formidlet i et intervju med oss.

Poenget er likevel ikke til å komme forbi: I nyhetsdekningen av en av de dramatiske internasjonale nyhetssakene i år ble NRK slått av de kommersielle kanalene. På rekordtid mobiliserte vi her i huset et vell av nyhetsreportere, flere team ble sendt på første fly til Paris med kommentatorer, reportere og fotografer (som også lager video).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men NRK trenger ikke hyperventilere! Om fem år er det slett ikke sikkert at konkurransen er like brysom.

Denne uka var det høring i Stortinget om stortingsmeldingen «Open og opplyst - Allmennkringkasting og mediemangfold». Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen fikk æren av å åpne ballet, og doserte om den internasjonale konkurransen. Vi har snakket om endring lenge, men NÅ endrer det seg virkelig raskt, fortalte han. «Med globale aktører som ikke var her for to-tre år siden». I kampen mot denne verdensomspennende konkurransen er NRK viktig for «norsk identitet, språk og kultur» understreket han.

Denne frelser-retorikken kan NRK bare pakke vekk med en gang. Alle skjønner at Marienlyst ikke er alene om å merke den internasjonale konkurransen. Det eneste NRK har vært alene om de siste ti åra, er et stabilt og voksende inntektsgrunnlag.

Og ingen må tro at NRK på egen hånd kan sikre mediemangfold, og norsk språk, identitet og kultur.

Lisensinntektene er nesten doblet på ti år (til over fem milliarder), mens de store, nasjonale avishusene har opplevd et ras i opplaget. Tall fra medietilsynet forteller at det totale driftsoverskuddet i avishusene sank med 36 prosent fra 2013 til 2014. Denne økonomisk diametralt motsatte utviklingen slår dessuten følge med en annen trend. Det som på stammespråket kalles «konvergens». Mediepolitikken og lisensen ble utformet i ei tid da aktørene konkurrerte på fysisk atskilte arenaer. Nå handler alt om det som ble NRKs trumfkort i debatten om Paris-dekningen: nett og mobil.

Konvergensen vil bare tilta. Konkurransen med NRK blir tøffere i takt med at inntektene fra papiravisene minker. Og for å gjøre det ekstra vanskelig: Annonseinntektene for mediene på nett viser tegn til å flate ut. De «globale konkurrentene» som NRK bekymrer seg for, forsyner seg grovt av annonsemarkedet. Kort fortalt: de digitale inntektene kompenserer på ingen måte for de «gamle» som forsvinner.

Hvis utviklingen fortsetter er statskringkasteren snarere en trussel mot mangfoldet, fordi de vil være så suverene. Hvis vi zoomer ut fra den dagsaktuelle nyhetsdekningen, blir bildet enda tydeligere. Tenk på alt innholdet NRK sitter på, som vi kan se og høre på nett når som helst. Selvsagt må NRK digitalisere, men hvordan skal man kunne konkurrere? VGTV satset en stund friskt på humor og underholdning, og seilte opp som en relevant konkurrent. Det kutter de ned på nå. De har ikke råd. Stortingsmeldingen vil øke NRKs krav til eksterne innkjøp til 40 prosent, fra dagens ti prosent. Vel og bra, men hvem andre enn NRK vil ha mulighet til å kjøpe?

Norge trenger en sterkt og uavhengig allmennkringkaster, men vi trenger også noe mer! I ei tid da det er en alles kamp mot alle på nett og mobil, gir det ingen mening at én enkelt aktør skal ha en så totalt dominerende posisjon når staten fordeler midlene som er satt av til medier og kringkasting.

Et lisensutvalg skal levere sin rapport neste år, og et mediemangfoldsutvalg skal komme med sin konklusjon våren 2017. Innen den tid truer TV2 å slutte med nyheter. Avisene vil ikke true med det samme, for det er nyheter som gir best trafikk. Men det haster for politikerne å finne på noe lurt. Skal vi si innen utgangen av 2017? Så skal vi i mellomtida love å være den lille grisen i illustrasjonen til denne artikkelen, som hopper oppå ryggen til den store og nekter å legge seg ned for å dø.