KRITISERES: Slik så det ut da festforestillingen for åpningen av Prøysenhuset ble vist på NRK1 onsdag kveld. Tidligere teatersjef i Den Nasjonale Scene, Morten Borgersen, kaller sendingen en skandale mens redaktør Eirik Kydland i musikkmagasinet ENO mener det var som å se «lokal-tv fra midten av 90-tallet». Foto: Skjermdump fra NRK
KRITISERES: Slik så det ut da festforestillingen for åpningen av Prøysenhuset ble vist på NRK1 onsdag kveld. Tidligere teatersjef i Den Nasjonale Scene, Morten Borgersen, kaller sendingen en skandale mens redaktør Eirik Kydland i musikkmagasinet ENO mener det var som å se «lokal-tv fra midten av 90-tallet». Foto: Skjermdump fra NRKVis mer

NRK får kjeft: - Lokal-tv fra midten av 90-tallet

Prøysen-forestilling kritiseres.

(Dagbladet): Da åpningen av Prøysenhuset ble markert med 100-årsfeiring for Alf Prøysen på NRK1 onsdag kveld, falt ikke sendingen like godt i smak hos alle seerne.

Tidligere teatersjef i Den Nasjonale Scene, Morten Borgersen, gikk så langt som å kalle sendingen en skandale.

- Det var en pinlig seanse for Prøysen og for oss andre, skrev han i et Facebook-innlegg torsdag.

- Idé, manus, regi, kameravinkler, amatørfremføringer - forstår ikke hvordan det er mulig i 2014?

- Amatører
Til Dagbladet utdyper han kritikken mot sendingen fra tunet foran Prøysens barndomshjem (den var tilgjengelig via denne NRK-saken, men er nå fjernet), hvor folk som Ingrid Olava, Anders Baasmo Christensen og Lars Lillo-Stenberg fremførte musikk og tekster av Prøysen.

En av tingene Borgersen har reagert på er skuespillet i tablåene mellom innslagene, hvor scener fra Prøysens liv ble spilt ut av både barn og voksne.

- Det er amatører som skal spille scener de ikke klarer. Det virket ikke som det fantes noen plan, og alle overgangene var som en slags sirup. Det er sikkert moro for dem som spiller og de som er i familie med dem, men det er jo ikke nok.

- Har ikke amatørteater noen plass på tv-skjermen?

- Det kan godt hende det har det, men ikke i en hundreårsfeiring av en av våre største diktere. Man blir bare lei seg på Prøysens vegne. Jeg synes det er underlig av NRK å overføre dette uten å stille betingelser eller ha noen føringer.

- Merkelige kameravinkler
Borgersen stusset også veldig over det tekniske i tv-produksjonen.

- Jeg synes den var underlig dårlig til NRK å være. Det var noen merkelige kameravinkler, og noe av det som foregikk så du ikke ordentlig på skjermen.

Eirik Kydland, redaktør for musikkmagasinet ENO, kaller på sin side produksjonen «lokal-tv fra midten av 90-tallet», men er også skuffet over innholdet i forestillingen.

- Som stor Prøysen-fan som virkelig ønsker at så mange som mulig skal se storheten i hans kunst, reagerte jeg på at så store deler av programmet føltes som en privat familiemarkering.

Kydland sikter til at Prøysens barn og barnebarn fremførte en låt, samtidig som oldebarna sang en sang med datteren Elin Prøysen.

OPPTRÅDTE: Anders Baasmo Christensen var blant dem som opptrådte under onsdagens festforestilling. Foto: Skjermdump fra NRK
OPPTRÅDTE: Anders Baasmo Christensen var blant dem som opptrådte under onsdagens festforestilling. Foto: Skjermdump fra NRK Vis mer

- Jeg skjønner at det kan være koselig med et innslag der familien bidrar, men det overrasket meg at de dominerte deler av programmet, og det på et - det må være lov å si - ganske lavt kunstnerisk nivå. Det ble for privat og intimt, jeg følte at jeg var på en fest jeg ikke var invitert til.

Oppgitt
Han mener det intime kan virke fremmedgjørende og mot sin hensikt i Prøysenåret.

- Det har vært mye snakk om at det er viktig å åpne opp hans sangskatt og forfatterskap og gjøre det relevant i 2014. Ikke bare for de som er fra Mjøs-regionen eller har vokst opp med ham på Barnetimen, men for alle i hele landet. Jeg opplevde at deler av markeringen på onsdag lukket og sementerte Prøysen heller enn å gjøre hans diktning interessant og betydningsfull.

Elin Prøysen ønsker ikke å kommentere Kydlands påstand, men Hogne Moe, daglig leder ved Prøysenhuset og ansvarlig for forestillingen, blir oppgitt.

- Det var en musikalsk hilsen fra sønn, datter og sønnens to barn på bursdagen til faren og bestefaren deres. 

Ifølge Moe skal Prøysen både minnes, hedres og aktualiseres i 2014.

- Dette var hyllest-delen, og var ikke laget for å vise det mest spennende du kan gjøre med Prøysens låter.

Moe påpeker videre at forestillingen bare var ett i en rekke arrangementer i Prøysenfestivalen 2014, som blant annet inkluderer nytolkninger av Prøysen ved folk som Amund Maarud og Frida Ånnevik.

- Jeg skjønner ikke behovet for å klippe ut noe og generalisere ut i fra det, det blir for meg veldig tullete. 

Skulle ikke på tv
Han forklarer også at feiringen, som er en årlig markering, aldri var ment som noen tv-produksjon.

- NRK Hedmark og Oppland bestemte seg for at de ville streame det, det sa vi ja til. Så fikk vi i etterkant spørsmål om det kunne vises på tv, og sa ja til det også fordi det handlet om å gjøre stas på Alf Prøysen på 100-årsdagen.

Han er ikke enig i kritikken om at forestillingen var planløs og sier bruken av barn og amatører er et bevisst grep for å vise at Prøysenhuset er for alle.

- Vi ville vise glimt fra Alfs oppvekst i Prøysenstua ved Prestvegen. Han brukte mange år på å finne sin stemme, og det var først når han begynte å skrive på egen dialekt og hente stoff fra eget oppvekstmiljø at hans forfatterskap fikk form. Disse inspirasjonskildene har han beskrevet i stubber og noveller, og det var det vi tok utgangspunkt i da vi satte opp forestillingen.

Ifølge Moe skulle tablåene stå i stedet for en konferansier mellom artistinnslagene, og det var aldri ment som en sammenhengende teaterproduksjon.

OVERRASKET: Redaktør Eirik Kydland i musikkmagasinet ENO er overrasket over at Alf Prøysens barn, barnebarn og oldebarn, her ved Elin Prøysen, fikk fremføre flere sanger under åpningen av Prøysenhuset som markerte dikterens bursdag. Foto: Skjermdump fra NRK
OVERRASKET: Redaktør Eirik Kydland i musikkmagasinet ENO er overrasket over at Alf Prøysens barn, barnebarn og oldebarn, her ved Elin Prøysen, fikk fremføre flere sanger under åpningen av Prøysenhuset som markerte dikterens bursdag. Foto: Skjermdump fra NRK Vis mer

- Hvis Borgersen så det som en teaterproduksjon som skulle vises på tv og legger det målet på det, da må han være i sin fulle rett til å mene det han gjør, men fra både utøvere og publikum fikk vi veldig god tilbakemelding fordi de følte at vi brakte Alf  Prøysen nær dem.

- Ønsket å tilgjengeliggjøre
Ifølge TV-sjef i NRK, Arne Helsingen, har ikke kanalen hatt noe å gjøre med selve innholdet i forestillingen. Han forsvarer likevel sendingen og påpeker at den hadde mellom 250.000 og 400.000 seere helt frem til midnatt.

- Det var planlagt for streaming på nett, men vi fant ut at vi ønsket å tilgjengeliggjøre arrangementet også på tv den kvelden. Vi viet forøvrig også mye tid til Prøysen-jubileet denne kvelden, blant annet i nyhetssendingene og Sommeråpent.

- Var det NRK selv som filmet?

- Ja. Det ble filmet som en ren tilgjengeliggjøring, som vi ofte gjør fra arrangementer. Vi håper og tror seerne synes det er fint å få dette tilbudet. Dette var ikke planlagt som en stor produksjon, slik vi for eksempel gjør det med Prøysen-forestillingen til Det Norske Teatret 23. november.

Selv fikk bare Helsingen med seg første del av sendingen.

- Hva tenker du om det kameratekniske?

- Det vil jeg ikke uttale meg om nå. Vi har merket oss kritikken og vil vurdere hvordan vi eventuelt kan gjøre endringer til det bedre ved overføringer av denne typen fremover.

BLE HEDRET: Åpningen av Prøysenhuset ble feiret på Prøysentunet på bursdagen til Alf Prøysen som en del av Prøysenåret. Foto: Johan Brun/Dagbladet
BLE HEDRET: Åpningen av Prøysenhuset ble feiret på Prøysentunet på bursdagen til Alf Prøysen som en del av Prøysenåret. Foto: Johan Brun/Dagbladet Vis mer