UTØYA: NRK er felt for brudd på god presseskikk etter at de publiserte en artikkel der de navnga et av ofrene. PFU mener statskanalen brukte for lang tid på å fjerne den fra nettet. Foto: Adrian Øhrn Johansen/Dagbladet
UTØYA: NRK er felt for brudd på god presseskikk etter at de publiserte en artikkel der de navnga et av ofrene. PFU mener statskanalen brukte for lang tid på å fjerne den fra nettet. Foto: Adrian Øhrn Johansen/DagbladetVis mer

NRK felt i PFU

Navngivelse i 22. juli-artikkel er brudd på god presseskikk.

(Dagbladet):
NRK er felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU) for brudd på god presseskikk. Årsaken er at de navnga en Utøya-kilde i en nettartikkel som ble publisert på ettermiddagen 22. juli. Det skriver journalisten.no.

Burde fjernet artikkel Nettartikkelen tok utgangspunkt i en telefonsamtale mellom reporter Silje Guddal ved NRK Sogn og Fjordane og AUF-leder Hanne Kristine Fridtun. Samtalen fant sted ved 18-tiden på Utøya samme dag som Fridtun senere ble skutt og drept av terrortiltalte Anders Behring Breivik.

Bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen klaget inn NRK tidligere i år på vegne av foreldrene til den drepte AUF-eren.

Årsaken til PFUs valg er at det gikk for lang tid fra artikkelen ble publisert 22. juli til den ble fjernet dagen etter. Utvalget i PFU mener NRK i løpet av denne perioden burde ha fjernet artikkelen tidligere.

Journalisten.no skriver at utvalgsmedlemmene i PFU er enige om at det ikke var mulig for reporteren å forstå omfanget av det som skjedde på Utøya da hun ringte opp den lokale AUF-lederen for å sjekke det som ble skrevet på sosiale medier.

Utvalget legger også vekt på at AUF-eren ikke blir navngitt i intervjuet reporteren ga i Dagsnytt 18.

- Jeg syns det er vanskelig å si at det går an å bebreide journalisten eller redaksjonen for å ha gått til den nærmeste og mest sentrale kilden de kunne tenke seg. Vedkommende tok faktisk telefonen, sa journalistrepresentant Line Noer Borrevik under diskusjonen.

Tar selvkritikk NRK ble felt for Vær Varsom-plakatens punkter 4.1 om saklighet og omtanke i innhold og 4.6 presentasjon, og identifisering av omkomne eller savnede.

Distriktdirektør i NRK, Grethe Gynnild-Johnsen, sier til Dagbladet at NRK tar fullt ansvar for det som ble gjort feil.

- Det var en situasjon som var hektisk og vanskelig, ingen kunne vite omfanget av hva som foregikk. Vi brukte navn på personen og det burde vi ikke gjort, men vi har tatt selvkritikk for at vi publiserte artikkelen, sier distriktdirektøren. Hun legger til:

- Alt i alt, er dette en kjennelse i PFU som vi kan leve med. Vi har lagt oss flate og vi var forberedt på det, sier Gynnild-Johnsen.

Dagbladet felt I dag ble det også kjent at Dagbladet har blitt felt for Gadaffi-bilder i PFU.

Det er samfunnsdebattant Shabana Rehman som reagerte på at avisa publiserte bilder av Muammar Gaddafis svigerdatter Aline Skaf, og mener det sender et uheldig signal.

- Er det greit å trykke privatbilder av Aline sprikende og avkledd på denne måten? skriver Rehman i klagen.

Det er journalisten.no som gjengir deler av klagen.