Eurovision Song Contest

- NRK fører folk bak lyset

Manager Erland Bakke mener noen få personer i NRK legger sterke føringer for hvem som vinner den norske MGP-finalen.

PÅ SCENEN: Keiino med de tre artistene Alexandra Rotan, Fred Buljo og Tom Hugo under finalen i Oslo. Foto: NTB scanpix
PÅ SCENEN: Keiino med de tre artistene Alexandra Rotan, Fred Buljo og Tom Hugo under finalen i Oslo. Foto: NTB scanpixVis mer

Torsdag kveld sto Keiino med de tre artistene Alexandra Rotan, Fred Buljo og Tom Hugo på scenen under den andre semifinalen i Eurovision Song Contest (ESC).

Men nå kommer manager Erland Bakke (40) med sterk kritikk av NRKs gjennomføring av den norske MGP-finalen.

Han peker på det han mener er uheldige rolleblandinger og enkeltpersoner med for mye makt.

Tre av de artistene som sto på scenen under MGP-finalen er tilknyttet Starworks, et selskap delvis eid av den innleide konsulenten og scenografen Mattias Carlsson - deriblant vinner Alexandra Rotan.

På innsida

- NRK fører folk bak lyset, sier Bakke.

- NRK har alltid sagt at MGP er en folkefest og en låtskrivekonkurranse, der hvem som helst kan komme med sin låt og vinne. Det er det ikke lenger.

ØNSKER ÅPENHET: - Jeg kommer til å sitte med norske flagg og heie på Keiino. Dette handler om at jeg har et intenst ønske om å gjøre MGP bedre, sier Erland Bakke. Foto: Privat
ØNSKER ÅPENHET: - Jeg kommer til å sitte med norske flagg og heie på Keiino. Dette handler om at jeg har et intenst ønske om å gjøre MGP bedre, sier Erland Bakke. Foto: Privat Vis mer

Bakke representerte fire av de ti artistene i finalen i år: Chris Medina, Carina Dahl, Erlend Bratland og delvis Adrian Jørgensen. Tidligere har han blant annet representert artister som Ida Maria i MGP i 2018 og Elin «Ella» Kristiansen i 2017, og er blant andre manager for tidligere MGP-general Per Sundnes. Han har også sittet i den internasjonale juryen.

- Etter hvert får man innsikt i prosessene rundt MGP, sier Bakke.

EBU, European Broadcasting Union, som har tv-rettighetene til Eurovision Song Contest, legger få føringer på hvordan hvert enkelt land velger ut sine bidrag.

NRK har brukt forskjellige måter for å plukke ut bidrag. Da Jan Fredrik Karlsen ga seg som musikalsk ansvarlig i 2017, sa prosjekt- og musikkansvarlig Stig Karlsen (45) til Dagbladet at de hadde satt sammen ei lyttergruppe på 50 mennesker for å kvalitetssikre utvelgelsen av de 100 beste låtene.

Siden da har bidragene strømmet på og i 2018 kom det 1200 bidrag, ifølge NRK. Fristen for å sende inn bidrag for 2020 gikk ut 17. mai.

Innleid konsulent

Men Bakkes erfaring er at låtene og artistene i liten grad velges av lyttegrupper - og i stedet blir dyrket fram og håndplukket av NRK.

- Jeg har alltid blitt bedt om å bidra og har aldri fylt inn noe skjema eller vært i nærheten av noe som likner en ordinær prosess, sier Bakke.

Bakke mener at det er MGP-sjef Stig Karlsen i NRK som tar avgjørelsene, i tett samarbeid med den innleide konsulenten Mattias Carlsson (46).

Carlsson eier 45 prosent av selskapet Starworks. Det er et byrå som produserer egne sceneproduksjoner og driver med artistformidling, og som omsatte for 4,3 millioner kroner i 2017.

Under årets MGP var Carlsson «innholdsprodusent/scenograf», ifølge rulletekstene.

Bakke hevder at han spiller en omfattende rolle, også når det gjelder å velge ut låter og artister.

- Viktig rolle

- Han er den egentlige sjefen. Stig Karlsen har dialogen med artistene og plateselskapene, men å bestemme låtene er det langt på vei Mattias Carlsson som gjør. Han har stor makt. Som scenograf styrer han sceneshowet og hvilken rekkefølge artistene skal opptre i, sier Bakke.

SMS-er mellom de to fra 2017, viser hvordan Bakke foreslår en låt av Ida Maria med arbeidstittel «Pussy» for Carlsson.

- NRK fører folk bak lyset

«Fy faaan så bra! Denne ska jag ta vidare», svarer Carlsson 9. januar.

Den 7. februar, knapt en måned seinere, annonserer NRK at Elin «Ella» Kristiansen er valgt ut med denne låta, nå med navnet «Mommy's boy».

Flere roller

Den svenske teatermannen Carlsson begynte å jobbe som regissør for norske MGP i 2009, ifølge NRK.

Han har gjennom flere år arbeidet også med Melodifestivalen i Sverige, og hadde rollen «Viewing Room Director» i Stockholm i 2016 og igjen i den internasjonale finalen i Lisboa i fjor, ifølge en artikkel i den svenske avisa Expressen. Saken belyste hvem som har makten i Eurovision Song Contest.

Carlssons selskap Starworks står for flere kjente oppsetninger de siste åra – blant annet «Flashdance» på Chateau Neuf.

Tre av de artistene som sto på scenen under Norges MGP-finale er tilknyttet Starworks:

* Skuespiller, danser og sanger Heidi Ruud Ellingsen var programleder under MGP, og hadde også et soloshow som danser. Hun hadde hovedrollen i «Flashdance», som Starworks sto bak.

* Vokalist Anna-Lisa Kumoji med sangen «Holla» var blant de fire beste artistene i årets MGP. Hun hadde en stor rolle i «Flashdance».

* Vokalist Alexandra Rotan vant finalen sammen med Fred Buljo og Tom Hugo i gruppa Keiino. Rotan er presentert som en av vokalistene i Starworks eget showteam StarWorkers, på bookingsiden Gigplanet.

- Påfallende

Etter den norske MGP- finalen la Starworks ut en gratulasjon på sin hjemmeside, der de skrev «Vi gratulerer vår flotte StarWorkers artist Alexandra Rotan med MGP-seier i går!! Tel Aviv neste». Innlegget er seinere blitt slettet.

GRATULASJON: Dette innlegget ble postet på FB-siden til Starworks. Det er senere slettet. Foto: Skjermdump
GRATULASJON: Dette innlegget ble postet på FB-siden til Starworks. Det er senere slettet. Foto: Skjermdump Vis mer

Erland Bakke peker på at Keiino fikk opptre sist i den norske finalen. Mange mener at dette øker vinnersjansene.

- Det er flere tusen dyktige kvinnelige artister i Norge, og det er påfallende at tre av dem som ender på scenen under MGP er tilknyttet Starworks, sier han.

- Men det er ikke Mattias Carlsson sin feil, han gjør veldig mye bra for MGP. Det er opp til NRK å si ja eller nei. Det er prosessen jeg vil til livs. Det er problematiske rolleblandinger hvor få personer langt på vei styrer hvem som vinner. Slik kan vi ikke ha det. Vi må løfte fram unge og nye talenter og hedre låtskrivere, sier Bakke.

- Hvorfor kommer du med dette utspillet nå, er du bitter for at ingen av «dine» artister vant?

- Nei, jeg er ikke bitter. Jeg har ikke vunnet noen av de tre åra jeg har representert artister i MGP, men jeg er fortsatt like glad i MGP. Det er en unik plattform for «up and coming» artister å vise seg fram for en million nordmenn, Men det må bli lettere å få fram låter uten at «gutteklubben grei» driver utvelgelser. Artister, låtskrivere og managere må ha tillit til NRK. Det kan vi ikke ha nå, sier Bakke.

- Kritikkverdig

Ekspert i offentlig rett, jusprofessor Jan Fridthjof Bernt ved Universitetet i Bergen, mener Carlsson er inhabil.

Ifølge Forvaltningsloven er man er inhabil hvis det «foreligger særlige forhold» som er «er egnet til å svekke tilliten til» vedkommendes upartiskhet.

- Som inhabil skal han da ikke ha noen del i arbeidet, verken med utvelgelsen eller organiseringen av artistene, sier Bernt.

Han sier at det er usikkert om Forvaltningsloven gjelder for NRK, fordi det er organisert som et aksjeselskap utenfor statsforvaltningen.

Men Bernt mener at det uansett må være et krav til en heleid statlig eid virksomhet med et slikt samfunnsoppdrag og en slik maktposisjon som NRK har, at den følger reglene om inhabilitet som gjelder i offentlig forvaltning.

Advokat Robert Myhre er ekspert på offentlige anskaffelser og reagerer også på Carlssons rolle, selv om han ikke har noen formell rolle i å velge ut låter.

- Dette er åpenbar inhabilitet som svekker tilliten til låtutvelgelsen, fordi han har økonomiske interesser i hvilke sanger som velges ut, sier Myhre.

- Det at han tilrettelegger valget, og kanskje kommer med en anbefaling, er nok til at det er kritikkverdig. At han står for scenografien under finalen er også en dobbeltrolle. Da kan man sette spørsmålstegn ved om innsatsen hans er like god for alle kandidatene, sier Myhre.

Live-published photos and videos via Shootitlive

- Større lyttegrupper

Dagbladet har oversendt påstandene fra Bakke og kommentarene fra jusekspertene til Mattias Carlsson. Han ønsker ikke å kommentere saken.

NRKs underholdningssjef Charlo Halvorsen svarer på vegne av NRK og Stig Karlsen at «MGP er en musikkonkurranse med stort fokus på redelighet og profesjonalitet» og at det er Karlsen som tar avgjørelser på vegne av prosjektet.

- MGP har i nyere tid gått fra små jury-grupper, til å invitere inn større lyttegrupper bestående av TV-seere, MGP-fans, samt profesjonelle som jobber med musikk. Her er også MGPs redaksjon tatt med på råd, skriver Halvorsen i en e-post.

Han sier at Carlsson normalt blir presentert for låtene seint i prosessen.

- Mattias har altså ingen beslutningsmyndighet i forbindelse med deltakende artister og låter. Mattias er en av landets dyktigste sceneregissører, og MGP er glad for å ha med en slik kapasitet på laget, sier Halvorsen.

- To juseksperter sier at Mattias Carlsson er inhabil, og at det svekker tilliten til konkurransen. Mener NRK at hans rolle er problematisk?

- Det er veldig mange kontaktpunkter mellom folk i denne bransjen, så vanskelig helt å unngå enhver forbindelse. Og Mattias har på ingen måte eneansvaret for den visuelle utformingen av de enkelte artistene. Eller ansvaret for rekkefølgen sangene kommer i sendingen. Men vi tar innspillene som kommer her til etterretning, sier Halvorsen.