SEERFAVORITTER: Programlederne i NRKs «Sommeråpent» kan glede seg over svært gode tall. I tidsrommet programmet sendes, kaprer de nesten 50 prosent av alle norske TV-seere. FOTO:  Julia Marie Naglestad/NRK  
SEERFAVORITTER: Programlederne i NRKs «Sommeråpent» kan glede seg over svært gode tall. I tidsrommet programmet sendes, kaprer de nesten 50 prosent av alle norske TV-seere. FOTO:  Julia Marie Naglestad/NRK  Vis mer

NRK gruser TV 2

NRK-profilene i «Sommeråpent» drar godt over dobbelt så mange seere som konkurrentene i TV 2s «God sommer Norge».

NRK ser ut til å vinne kampen om sommer-TV også i år. I gjennomsnitt har 539.000 seere benket seg foran «Sommeråpent» siden programmet hadde premiere 12. juli. Dermed slår de TV 2s sommerprogram «God sommer Norge», med god margin.

TV 2 startet sendingene 6. juni, og i gjennomsnitt har 202.000 seere fått med seg kanalens profilerte programledere i sommerlig prat med gjestene.

- Tallene er veldig hyggelige. For oss er det en glede å kunne bruke våre mest folkekjære programledere gjennom hele sommeren. Disse tallene viser at dette er noe seerne gjerne vil ha, sier Mads Tørklep, prosjektleder i «Sommeråpent».


«Hele bygda» møtte opp

I tidsrommet «Sommeråpent» sendes, kaprer programmet også rett under halvparten av alle norske TV-seere. Den første uken ble programmet sendt fra hjuldamperen Skibladner, med et nytt sendested hver dag på ferden fra Eidsvoll til Gjøvik.

NRK melder også om rørende godt oppmøte på Skibladners stoppesteder. På Kapp, som har drøye 2000 innbyggere, anslår NRK at det var godt over 2000 frammøtte. Dermed har så og si «hele bygda» møtt opp.

Årets første «Sommeråpent» hadde 595.000 seere, mens 241.000 TV-seere fikk med seg sesongåpningen av «God sommer Norge».

- Hva tenker dere om at dere har så mange flere seere enn TV 2?
- Vi er bare glade for den gode oppslutningen vi har fått, sier Tørklep.

Artikkelen fortsetter under annonsen

GOD SOMMER NORGE: Katarina Flatland og Fredrik Græsvik er to av programlederne i TV 2s sommersatsning. FOTO: ESPEN SOLLI / TV 2
GOD SOMMER NORGE: Katarina Flatland og Fredrik Græsvik er to av programlederne i TV 2s sommersatsning. FOTO: ESPEN SOLLI / TV 2 Vis mer

- Vi konkurrerer ikke

Jan-Petter Dahl, kommunikasjonssjef i TV 2, mener derimot ikke at de er i konkurranse med NRKs «Sommeråpent».

- Vi er ikke i konkurranse. «Sommeråpent» går betydelig senere på kvelden, og siden folk er lenge ute er antall seere høyere jo senere på kvelden et program sendes. Det er umulig å sammenligne disse programmene, sier han.

Med et gjennomsnitt på 202.000 seere har årets sommerprogram fått flere seere enn tidligere år. I fjor hadde «God sommer Norge» 198.000 seere, mens 179.000 seere fikk med seg «Sommertid» i 2014.

- «God sommer Norge» er et viktig program for TV 2 om sommeren og vi er veldig godt fornøyde med denne sesongen. Samtidig er det hyggelig å se at programmet har en jevn økning i seertallene sett mot de foregående årene, sier Jan-Petter Dahl til Dagbladet.

- Umulig å slå NRK

Morten Wiberg, TV-sjef i mediebyrået Carat, mener det er typisk at NRK har flere seere enn TV 2 sommerstid.

- Folk foretrekker NRK, det ser man jo. Det har både noe å gjøre med programmets tidspunkt og programmets innhold. I tillegg er over 30 prosent av «Sommeråpents» seere over 70 år, og disse seerne velger nesten alltid NRK, sier han.

Han legger til at over 20 prosent av NRKs seere nå ser på programmet fra en hytte, mens TV 2 har 14 prosent «hytteseere».

- Det kan skyldes abonnementsavtale utenfor hjemmet, og at folk i større grad kun har tilgang på NRK, sier Wiberg, og legger til at han ikke tror det er mulig for TV 2 å komme opp i NRKs seertall.

- Det tror jeg ikke de klarer. NRK har et større nedslagsfelt av seere, sier han.