NRK hiver seg på reality-tv

Lei av reality-tv? Nå kan du ikke lenger zappe til NRK for å få fred. Statskanalen har kjøpt inn drittsekk-tv fra USA.

Nå blir det snart reality-tv i alle kanaler. TVNorge har Big Brother, TV3 har Baren og Robinson og TV 2 har Huset, om enn bare på internett. Og nå melder storebror NRK seg i konkurransen.

NRK har kjøpt inn en amerikansk serie om unge gutter som vil bli popstjerner. Serien heter «Making The Band» og er laget av MTV Productions. Bandet som blir laget, er O-Town, som ligger på toppen av hitlistene i USA i øyeblikket.

«Ikke drittsekk-tv»

- Det er ikke drittsekk-tv, sier innkjøpsansvarlig i NRK, Dennis De Visscher.

- Produsentene har fulgt ungdommer som har vært på audition for å bli stjerner. Først er de 1000 som vil prøve seg, så går det ned til syv som blir valgt. De har sangtrening og dansetrenig og bor på samme sted for å bli en popgruppe, sier han.

- Drittsekk-tv er når noen setter opp et kamera og lar det være på. Her ser du ikke folk som dusjer. Dette er folk som skal oppnå noe. Det er ikke lett å bli popstjerne. Man ser at folk har det vondt.

Men drittsekk-elementet er likevel til stede: De syv skal bli fem før gruppa lanseres.

- De skal ha de fem beste. En får breakdown og klarer ikke mer, han vil ut av gruppa, avslører De Visscher.

- Hvorfor satser NRK på en sånn serie?

- Dette er et doku-drama, ikke reality-tv. Vi mener at den er interessant fordi den viser virkeligheten. Norsk ungdom ser virkeligheten bak drømmen om å bli popstjerne. Vi skal ikke sende dritt-tv.

TV3 sender for tiden Popstars, med norske ungdommer som vil bli stjerner. De Visscher tror at deres serie er bedre.

- Den viser større perspektiv, det er en engelsk serie, sier han.

Serien starter til høsten og har 22 episoder.