INFLUENSER: NRK Innafor har lagd dokumentar om influenserbransjen, men programlederen fikk seg en overraskelse da hun møtte opp på den røde løperen i forkant av Vixen Awards. Video: Rød Løper/NRK Vis mer

«Innafor»-dokumentar:

NRK i influenserkrangel

«Innafor»-programleder langer ut mot influenserbransjen. Influenserbyrå mener NRK gjør dette for å promotere egen produksjon og kanal.

Publisert
Sist oppdatert

Programleder i NRKs «Innafor», Vilde Bratland Erikstad, kom i dag med kritikk av flere influenserbyrå. Hun hevder at ingen av byråene ville stille opp i dokumentaren «Innafor», som ville vise hvordan influenserbransjen jobber.

Det var Kampanje som først omtalte saken.

I intervjuet med Kampanje sier Erikstad at hun mener influenserbransjen er feige som ikke stiller opp i dokumentaren. Til Dagbladet presiserer Erikstad at byrået hun i hovedsak retter kritikken mot er influenserbyrået United Influencers. Byrået er Norges største influenserbyrå og representerer blant andre Sophie Elise og Kristine Ullebø.

- Det er hovedsakelig ment mot United Influencers, fordi de var så lite interessert i å ha dialog med oss. De andre som Splay og Egmont People var mer åpne, og vi har pratet mer med dem. Det jeg mener er at det er en bransje som får mye kritikk i media, og som jeg har inntrykk av at ønsker å bli mer tatt på alvor, sier Erikstad.

Videre fortsetter hun.

- Når vi da prøver å ha en åpen tilnærming og vil ta dem på alvor, så lukker de døra. Det er en fersk bransje, og man vet ikke så mye om hvordan den funker. United Influencers sier de er størst, og da synes jeg de bør gå foran.

Dagbladet har forsøkt å få en kommentar fra United Influencers om kritikken fra Erikstad.

Tilbød intervju

Regissør av episoden av «Innafor», Azar Ebrahimi, uttalte til Kampanje at Norges tre største influenserbyråer, United Influencers, Splay og Egmont People, ikke ønsket å stille i dokumentaren. Det reagerer Maren Aas Nakken, daglig leder i influenserbyrået Splay på.

- Jeg stiller meg spørrende til at de sier at de kom til stengte dører. Vi har ikke den opplevelsen. Vi har hatt dem her på kontoret, gått gjennom vår forretningsmodell og jeg har personlig sittet i flere samtaler med regissøren. Vi var generelt veldig positivt innstilt og ønsket å bidra til en ekte og ærlig episode, uttaler Nakken.

Under opptakene skulle dokumentarserien følge en ansatt og være flue på veggen gjennom av en dag. I byrået Splay ønsket ingen av de ansatte å bli fulgt av et kamerateam.

- Jeg spurte mine 20 ansatte og ingen hadde lyst til det. Derfor sa jeg at jeg gjerne ville stille til intervju, men etter det hørte jeg ikke noe mer. Jeg ble ganske overrasket da jeg fikk lese deres kritikk av oss, sier Nakken.

Vil flytte fokus

Regissør Ebrahimi sier til Dagbladet at hun synes det er greit at Splay og Egmont People ikke ønsket å ha et kamerateam som fulgte hverdagen deres. Hun mener likevel at å kun bruke intervjuer ikke er nok i en dokumentar.

- Vi lager en dokumentar, vi skal inn i et miljø. Det holder ikke for oss at vi kan få talking heads og intervjuer der de bare forteller om hvordan de jobber. Vi ønsker å vise hvordan byråene faktisk gjør det. Ikke at de snakker om hvordan de gjør det, men å være med på at de gjør det, sier Ebrahimi.

Ebrahimi sier intensjonen bak programmet var å flytte fokus bort fra person og mot selve bransjen.

- Vi har fra start hatt som intensjon å prøve å lage noe om businessiden og hvordan den funker. Metodikken vår når vi vil lage et program, er å følge et miljø. Da kommer det inn at vi ønsker å følge hverdagen deres litt. Så det har vært ønsket fra start, sier Ebrahimi.

- NRK drar andre ned

Nakken kritiserer uttalelsene Ebrahimi og Erikstad ga til Kampanje.

- Ebrahimi og Erikstad sine uttalelser i Kampanje er et klassisk eksempel på at NRK bruker sin posisjon til å dra andre ned, for å promotere egen produksjon og kanal.

Nakken presiserer at hun ikke reagerer på selve episoden av «Innafor», men uttalelsene som Erikstad og Ebrahimi ga til Kampanje.

Erikstad kjenner seg ikke igjen om påstanden om at NRK drar andre ned.

- Kampanje lurte på hvordan det var å komme inn i influensermiljøet og de lurte på hvordan vi jobbet med dokumentaren. Jeg kjenner meg ikke igjen i det.

Føler seg misforstått

Nakken mener Splay har vært positivt innstilt til å delta i dokumentaren.

- Jeg føler meg misforstått. Personlig synes jeg det er synd siden jeg har hjulpet dem og brukt mye tid på dette.

Videre avslutter hun.

- Det er ikke rart at det blir oppfattet som om vi har piggene ute hele tiden når vi alltid har argusøyne mot oss. Vi blir ikke tatt på alvor.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer