TYVERI: Innlegget Erik Brødholt hadde på trykk i Dagbladet er et plagiat av et innlegg i The New Yorker. Foto: STEINAR SOLÅS SUVATNE
TYVERI: Innlegget Erik Brødholt hadde på trykk i Dagbladet er et plagiat av et innlegg i The New Yorker. Foto: STEINAR SOLÅS SUVATNEVis mer

NRK-journalist plagierte debattinnlegg fra The New Yorker

- Et forsøk på humor, sier journalisten.

(Dagbladet): Et plagiert debattinnlegg om journalister som plagierer andre sto tirsdag på trykk i Dagbladets papiravis. 

Innlegget ble forfattet av NRK-journalist Eirik Stokstad Brødholt og er nå fjernet fra Dagbladets nettsider.

Under tittelen «Noen blir robbet» foretar Brødholt en tidvis direkte oversettelse av Lee Ellis' innlegg «T.S. Eliot was wrong» fra The New Yorker. 

Humorstunt Brødholt, som er vaktsjef for NRK P3-programmet «Verdens rikeste land», innrømmer tyveriet og sier det hele var et humorstunt.

- Et forsøk på humor fra min side. Vi fulgte med på plagieringsdebatten og la merke til at selv redaktøren for Journalisten ble tatt for juks. Det ble for absurd og vi ville toppe hele greia. Den beste måten å gjøre det på var å plagiere en artikkel om plagiat og få den på trykk i ei avis. Det var helt tilfeldig at vi valgte å sende den til Dagbladet, sier Brødholt.

Helge Øgrim innrømmet - i etterdønningene av avsløringene mot Dagens Næringsliv-journalist Daniel Butenschøn - å ha fusket i en gammel artikkel.

Reaksjoner fra NRK-kolleger Brødholt sier det ikke var noen agenda ved stuntet ut over å være morsom.

- Innlegget var bare et forsøk på å gjøre noe morsomt. Jeg hadde ledd om noen andre gjorde det samme som meg, sier Brødholt, som også mener forfatteren av originalartikkelen vil se humoren i plagiatvirksomheten. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

En sak i lørdagsutgaven av Dagens Næringsliv 25. juli inneholdt fabrikkerte kilder og plagiert materiale. Butenschøn, som skrev artiklene, er ferdig i avisa og har sagt fra seg sitt verv i SKUP-styret. Dagens Næringsliv fant i forrige uke flere tilfeller på juks fra samme journalist.

- Har du fått noen reaksjon fra kollegene dine i NRK?

- Noen syns det er gøy, andre tenker nok det er barnslig av meg. Men kan dette føre til at man blir mer bevisst rundt hvor enkelt det er å plagiere, er jo det bra, sier han. 

NRK-ledelsen: - En glipp Brødholt understreker at plagiatstuntet ikke var klarert med ledelsen i NRK. Håkon Moslet, vikarierende P3-sjef, bekrefter at P3-ledelsen ikke kjente til jukseinnlegget og kaller situasjonen en glipp.

- Dette burde Eirik sjekket med sjefen sin. Det er en glipp fra hans side, og han har fått beskjed om å ta det med oss neste gang han skal skrive et debattinnlegg. Utover det får denne saken ingen etterspill. 

- Syns du dette var morsomt?

- Nei. Jeg lo ikke, svarer Moslet. 

- Vanligvis skal det som skrives av journalister i NRK selvsagt være etterrettelig, men innlegget må ses i lys av plagiatdebatten og som et forsøk på å finne humor i at selv dem som kritiserer andre for plagiat, tas for å kopiere, sier han. 

- Ikke morsomt å bli lurt Også kommentator i Bergens Tidende Håvard Nyhus innrømmet å juks i en sak han skrev, etter Jan Arild Snoen i Minerva gjorde offentligheten oppmerksom på plagiatet. 

NRK-journalist plagierte debattinnlegg fra The New Yorker

Martine Aurdal er debattansvarlig i Dagbladet og synes ikke Brødholts plagiering var spesielt underholdende. 

- Jeg forstår at Brødholt mener dette som en slags vits, men vi synes selvsagt ikke det er morsomt å bli lurt. Vi sjekker faktaopplysninger og redigerer debattinnlegg i henhold til Vær varsom-plakaten, og undersøker ofte om avsenderen er den vedkommende utgir seg for å være, sier hun og legger til:

- Men vi har selvsagt ikke oversikt over alle debatter i engelskspråklige medier, og jeg har aldri tidligere hatt grunn til å tro at journalistkollega som signerer med arbeidsgiver sender inn et plagiat.

JUKSEINNLEGGET: Nettversjonen av Brødholts plagierte innlegg.
JUKSEINNLEGGET: Nettversjonen av Brødholts plagierte innlegg. Vis mer