FOR GØY? Er Stjernekamp noe NRK burde la være å lage? Nei, sier statskanalen selv. Foto: Fotoweb.
FOR GØY? Er Stjernekamp noe NRK burde la være å lage? Nei, sier statskanalen selv. Foto: Fotoweb.Vis mer

- NRK må bli kjedeligere

Frp-topp mener NRK må la andre lage underholding på TV.

(Dagbladet): Etter at kulturminister Thorhild Widvey (H) varslet en gjennomgang av NRK i Stortinget neste år, har meningene vært mange om hvilke endringer som bør gjennomføres i en stadig voksende statskanal.

Egen singelrabatt og trygdefritak er blant forslagene fra Stortinget.

Hva NRK skal produsere av innhold vil ventelig også være et tema på løvebakken i tida framover. Frps Ib Thomsen mener NRK må lage mindre underholdende fjernsyn i årene som kommer.

Selvdigging - De sitter og forherliger seg selv med gode seertall der oppe i Kringkasterhuset og deler ut diplomer til hverandre for høye seertall, sier Thomsen.

Thomsen får støtte fra en ny rapport fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Her ber man NRK bli flinkere til å «aktivt å vurdere de konkurransemessige effektene av sitt tilbud, (...) også innenfor kjernevirksomheten». I en forlengelse av dette mener Ib Thomsen at statskanalen må lage mindre underholdning på fjernsyn i årene som kommer.

- Konkurranseinnstinktet til dem som jobber i NRK spiller ingen rolle. NRK må rydde opp og gå gjennom profilen sin for å se hvor de kan utfylle de andre kanalene, ikke hvor de kan utkonkurrere dem, sier han.

De siste årene har konsepter som «Stjernekamp» og «The Hit» stjålet både spalteplass og store seergrupper fra de kommersielle kanalene over til NRK. Det mener Thomsen blir feil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Seertallene bør ikke spille noen rolle for NRK, det er de kommersielle som skal bry seg med sånt, de skal jo leve av det. Slik det er nå pøses det lisenspenger inn i en statskanal som utkonkurrerer de andre aktørene.

Thomsen sier han vil arbeide for å redefinere hele kringkasterbegrepet i NRK og har svenskene som modell.

Skal hjelpe «Urix» - Dette er noe vi må se på i Stortinget når NRK skal opp til behandling. I SVT har de funnet sin nisje i henhold til de kommersielle aktørene. De lager programmer som ikke er prikk like resten de andre.

Direktør for samfunnskonktakt i NRK, Åshild Mathisen, mener det breie innholdet i statskanalen er viktig for å nå ut med det smalere innholdet.

- Det er flere som ser de programmene som NRK er alene om å lage, dersom vi også har et bredt underholdningstilbud. Dersom vi bare skal være for noen få, så mister Norge et fellesgode som samler oss. 87 prosent av oss bruker NRK daglig, sier hun.

- Så dere må lage «Stjernekamp» på lørdagen for å få folk til å se på «Urix» på tirsdagen?

- Det kan du godt si. En rapport fra Oslo Economics viser også det, at for å nå ut med smalt innhold, så må også NRK ha programmer som favner bredt, sier Mathisen..

At NRK skal tvinges nedprioritere underholdningsdekningen sin for å gi plass til konkurrentene i markedet møter liten støtte hos Mathisen.

Vil være best på alt - Vi må forsøke å være best på humor, drama og sport også. Men det skal allikevel være en forskjell på NRK og TV 2. Du skal vite at det er NRK du ser på. Skal man sammenligne oss på en lørdagskveld med de andre, har vi da «Stjernekamp» som er et norskutviklet format, en norsk sitcom i «Side om side» som vi har utviklet selv, og et talkshow med Anne Lindmo som vel ikke kan sammenlignes med noe som går på andre kanaler, sier Mathisen.

Mediekonsulent Erik Wilberg har 35 års erfaring fra mediabransjen og sier NRK har et unikt ansvar for å balansere sitt tilbud.

- NRK har et annet formidleransvar enn konkurrentene, og de må sette grenser på underholdningssiden også. Samtidig så er det ingen grunn for å konkurrentene å sutre.  Konkurranse er sunt, sier han

To tanker på samme tid Wilberg presiserer at for NRK, så bør ikke seertall være det viktigste.

- Det må gå an å ha to tanker i hodet samtidig. For en kanal uten reklame, så betyr ikke seertall all verden, sier han.

Jacob Schjerven i mediabyrået MediaCom presiserer at NRK faktisk har tapt markedsandel til de kommersielle.

- Faktisk er det slik at NRK har tapt seerandeler til de andre jevnt og trutt siden digitaliseringen, sier han og legger til:

- NRK skal ikke skape ting vi har sett før, men her er det et spørsmål om ikke det er de andre som kopierer NRK, ikke omvendt.

GJENNOMGANG: Ib Thomsen (Frp) mener NRK bør må la de kommersielle kanalene drive med underholdning.
Foto: Knut Falch/ SCANPIX
GJENNOMGANG: Ib Thomsen (Frp) mener NRK bør må la de kommersielle kanalene drive med underholdning. Foto: Knut Falch/ SCANPIX Vis mer