NRK mest pop

NRK1 har økt markedsandelen for første gang siden TV2 ble etablert. Vi bruker 61 minutter på NRK1, 52 minutter på TV2 - mot bare fem minutter på NRK2.

For året 2000 hadde NRK1 og NRK2 vel 40 prosent av den totale markedsandelen. Statistisk betyr det at fire av ti ser på NRK. NRK øker også mest i prosentpoeng, fra 39,2 prosent i 1999 til 40,5 i fjor, viser mediebarometeret til Norsk Gallup.

Seermagneter

Etter mange røde tall i margen, kan Einar Førde og co. glede seg over at flere bruker mer tid på moderkanalen.

Hovedforklaringen på den positive utviklingen for NRK er Dagsrevyen, sportsdekningen og helgeunderholdningen.

- Folk vil ha nyhetene på NRK. Dessuten er programmer som «Ditt livs sjanse» , «Den store klassefesten» og «Tore på sporet» seermagneter, som trekker godt over én million til skjermen, sier informasjonssjef i NRK, Hans Hjellemo til Dagbladet. Han trekker også fram fotball-EM og OL i Sydney som viktige elementer.

Mer og mer

- Vi er strålende fornøyde. Det viser at NRK holder stand mot de kommersielle kanalene. Mediekommentatorer hevder at NRK er gubbe-tv, men forskerne mener utfra dette at stadig flere unge mennesker bruker mer tid på NRK, sier Hjellemo.

Undersøkelsen viser også at vi stadig ser mer på tv. I fjor brukte nordmenn over 12 år 163 minutter foran skjermen, mot 149 minutter året før.

At nordmenn så 14 minutter mer på tv i 2000, er noe usikkert. Det skyldes at Norsk gallup overtok tv-barometeret fra MMI. Norsk Gallup måler flere tv-apparater i samme husstand. Men det tyder uansett på at det er en reell økning i tid foran tv-en, sier Hjellemo.