FANT PARTNER: NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen innleder samarbeid med selskapet han var med på å kjøpe opp i sin forrige jobb.  Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
FANT PARTNER: NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen innleder samarbeid med selskapet han var med på å kjøpe opp i sin forrige jobb. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADETVis mer

NRK og Amedia innleder samarbeid

Konkurrentene skal hjelpe hverandre i valgkampen.

(Dagbladet): NRK innleder samarbeid med konkurrentene i Amedia, skriver Dagens Næringsliv.

Det er spesielt frem mot lokalvalget neste år at de to mediekjempene skal dra nytte av hverandre for å dele journalistisk stoff og spare kostnader.

Nåværende NRK-sjef ledet oppkjøpet av Amedia i sin gamle jobb som sjef for A-pressen like før han tok fatt på jobben i statskanalen.

- Kommunevalg er lokalavisenes festaften der vi viser frem hvordan vi utfører det samfunnsoppdraget vi liker så godt å snakke om, sier Amedia-sjef Are Stokstad til DN. 

Samarbeidet vil blant annet gi Amedias mange lokalaviser tilgang på direktesendt valgkampstoff fra NRK.

- Vi har allerede samarbeidet med NRK før, nå har vi utviklet et felles prosjekt der vi skal engasjere våre lokale redaksjoner for å skape god dekning og få frem den lokale kreativiteten, sier Stokstad videre.

Samarbeidsavtalen kommer i etterkant av høy temperatur i høstens NRK-debatt.

Kulturminister Thorhild Widvey (H) ville egentlig fryse lisensen, men ble stansen av KrF og Venstre i budsjettforhandlingene. I tillegg har en rekke politikere på Stortinget vært åpen om at det er på tide å reformere statskanalen. 

Både Stokstad og NRK-sjef Eriksen forsikrer om at samarbeidet ikke skal gå utover mangfoldet i den norske mediebransjen. Målet med samarbeidet er å styrke valgdekningen, spesielt inn mot de unge velgerne.