SELVPROMOTERING: Hvor mye kan NRK dekke seg selv før det bli pinlig? Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
SELVPROMOTERING: Hvor mye kan NRK dekke seg selv før det bli pinlig? Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

NRK

NRK-onanien begynner å bli pinlig

Og det har toppet seg i journalistikken rundt «Leaving Neverland».

Meninger
KONTROVERS: Wade Robson og James Safechuck har tidligere vitnet for Michael Jacksons uskyld. I den kontroversielle dokuserien «Leaving Neverland» maler de et helt annet bilde av poplegenden. Video: NRK Vis mer

Hva er det viktigste som skjer i Norge akkurat nå? Ifølge statskanalen er det tilsynelatende først og fremst at statskanalen skal vise en dokumentar om Michael Jackson på NRK 2 (!) klokka 22.50 (!!) søndag 10. mars. Årsaken til utropstegnene er at dette ikke akkurat er beste sendetid på største kanal.

Men det har ikke noe å si.

Siden NRK 3. mars sendte ut en pressemelding om at de hadde kjøpt den oppsiktsvekkende «Leaving Neverland», har alle andre avdelinger pushet ut saker i et vanvittig tempo.

Men først: Jeg vet det kan oppfattes som et paradoks at jeg anklager statskanalen for «NRK-onani» i dekningen av «Leaving Neverland». En dokumentar der Michael Jackson anklages for overgrep, og der det hevdes at disse startet med «berøring etterfulgt av av gjensidig onani og oralsex», for å sitere Dagsavisen. Men onani er dessverre det mest dekkende ordet for det NRK driver med.

I skrivende stund har journalistene på NRK.no publisert femten saker om «Leaving Neverland» siden 3. mars, inkludert anmeldelse og kommentar. Altså femten saker på fem dager.

I tillegg kommer radio. Michael Jackson-komplekset har blitt dekket av følgende radioprogrammer: «Dagsnytt», «Her og Nå», «Nyhetsmorgen», «Shaun på P13», «Dagsnytt 18», «Nyhetsmorgen», «Nyhetslunsj», «Norgesglasset», «Nyhetsettermiddag» og «P3 morgen».

Her har jeg sikkert glemt noen, men jeg må jo også nevne tv. Det jeg omtaler som NRK-onanien, altså at NRK lager journalistikk og innhold om NRKs journalistikk og innhold, kulminerte nemlig på Dagsrevyen tirsdag kveld.

Da intervjuet et NRK-anker en NRK-kommentator om NRK-sjefens beslutning om å omgjøre en annen NRK-sjefs beslutning om å ikke spille Michael Jacksons musikk i to uker i forbindelse med visningen av en dokumentar NRK hadde kjøpt.

Vi kan antagelig vente oss mer i dagene som kommer.

Veien til helvete er som kjent brolagt med gode intensjoner. Eller, som vi stadig oftere ser, intensjoner om å være politisk korrekt på den aller mest politisk korrekte måten. Hvordan dette kan klønes fullstendig til eksemplifiseres fint med NRKs opprinnelige beslutning om å slette Michael Jackson fra spillelistene i to uker.

Det er sagt mye om musikksjef Knut Henrik Ytre-Arnes uttalelser om at de tok bort Michael Jackson fra spillelistene for å «å vise hensyn til folks følelser». Nå har jeg ikke sett dokumentaren og kan ikke ta stilling til dens innhold, men prinsipielt er det ikke vanskelig å være enig med Egon Holstads omtale (på Dagsrevyen, selvfølgelig) av beslutningen som «dobbelmoralsk panikk» og VGs bruk av ordet «moralposering». Spesielt siden beslutningen ble annonsert med brask, bram og pushvarsel fra NRK. Dette var åpenbart en beslutning som skulle snakkes om, og kanskje aller helst hylles, over hele Norge.

Mange lange NRK-saker senere tok Thor Gjermund Eriksen grep og avblåste boikotten tirsdag. Uttalelsen fra kringkastingssjefen ble naturlig nok gitt til NRK. Som sendte ut et pushvarsel.

Faktisk var det slik at jeg tirsdag kveld, i løpet av en kort kveldstime, fikk fire pushvarsler fra NRKs kulturavdeling. Hele tre handlet om Michael Jackson-dokumentaren NRK hadde kjøpt inn. Hvor mye har denne dokumentaren kostet NRK, egentlig?

Nå skal jeg ikke underspille «Leaving Neverlands» kontroversielle kraft. Det er en dokumentar som diskuteres over hele verden. Det er en dokumentar som har hellet bensin på bålet i debatten om hvordan man forholder seg til kunstnere som har begått overtramp, overgrep, kriminelle handlinger. Og det er en dokumentar som uten tvil har noen etiske utfordringer.

Disse er behørig omtalt, for øvrig, i den første pressemeldingen NRK sendte ut. Så jeg hadde ikke harselert over NRKs dekning av denne saken om det kun var en enkelthendelse.

Men det er det ikke.

NRK lager vanvittige mengder journalistikk på eget innhold. Og for en ihuga lytter som meg, framstår det som om selvpromoteringen og egendekningen har økt kraftig de siste årene.

Torsdag morgen var det oppsiktsvekkende nok ingen som snakket om Michael Jackson på «Nyhetsmorgen». Istedet kunne de presentere en sak om at den populære tv-serien «Vikingane» skulle spille inn en tredje sesong.

«Vikingane» vises på både NRK og Netflix og finansieres av begge. Men, kunne NRK stolt fortelle: NRK betaler mest. «Selv om NRK og Netflix deler på suksessen, deler de ikke likt på kostnadene. Ifølge NRK går de inn med 15 millioner av det totale budsjettet på 27 millioner. Det betyr at NRK betaler mer for den norskspråklige versjonen som de kun distribuerer i Norge, enn det Netflix betaler for den engelskspråklige versjonen som de distribuerer ut i verden», sa NRK. Og intervjuet en av sine egne sjefer.

I løpet av den nesten fireminutter lange reportasjen nevnes NRK femten ganger.

Egenpromoteringen begynner å bli synlig. Den begynner å bli pinlig. For helt til slutt kan jeg jo bare nevne noen av de få NRK-programmene som har omtalt den nye sesongen av «Heimebane», en eller flere ganger: «Norgesglasset», «P3 morgen», «Nitimen», «God ettermiddag, Møre og Romsdal», «Her og Nå», «God ettermiddag, Trøndelag», «Eftan i Østfold», «Østlandssendingen», «Hordaland i dag», «Dagsrevyen», «Lindmo»

NRK driver systematisk og overdreven egenreklame, ikke basert på sakenes nyhetsverdi, men av kommersielle hensyn.

Det kler allmennkringkasteren dårlig.

.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.