NRK regjerer

Nok en gang valgte de fleste av oss statskanalen.

NRK1 er fortsatt landets største fjernsynskanal målt i markedsandeler. Fjoråret ga den økonomisk hardt pressede giganten en framgang på 0,4 prosentpoeng i forhold til år 2000, og NRK1 endte med en markedsandel på 38,1 prosent for 2001.

TV2 gikk tilbake 0,3 prosentpoeng til en oppslutning på 31,4 prosent for fjoråret. Dermed øker NRK1 sitt forsprang på sin hovedmotstander i kampen om seerne.

Men fjorårets store publliumsvinner er ikke uventet TV-Norge.

Med en framgang på 0,6 prosent fra år 2000 har TV-Norge tatt flest seere i markedet. Dette har også gitt seg utslag i økt reklamesalg og økte inntekter, melder Kampanje.

TV3 taper

Det er TV3 som har fått smake i den knallharde TV-konkurransen. Med en tilbakegang på hele 1,1 prosentpoeng i markedsandel og 50 millioner færre reklamekroner, er TV3 fjorårets store taper.

- Konkurransemessig var 2001 et meget tøft år for TV3. Vi har tapt både seerandeler og reklameandeler. Generelt sett var det et vanskelig år for oss, sier salgsdirektør i TV3, Lasse Kokvik, til Kampanje.

  • TV2 vokste seg større enn NRK1 i både oktober og november i fjor, mye takket være «Farmen» som på det meste trakk over en million seere til TV2.

    Likevel er det fortsatt NRK1 som er norske seeres førstevalg.

Glad: John G. Bernander har grunn til å smile av fjorårets seeropptur i NRK.