FRA TEKST TIL TV: NRKs «Datoen», som har premiere på søndag, er basert på en reportasje fra Dagbladet Magasinet som sto på trykk i 2011. Foto: NRK, faksimile av Dagbladet Magasinet.
FRA TEKST TIL TV: NRKs «Datoen», som har premiere på søndag, er basert på en reportasje fra Dagbladet Magasinet som sto på trykk i 2011. Foto: NRK, faksimile av Dagbladet Magasinet.Vis mer

NRK-serie solgt til utlandet før premieren - ideen er hentet fra Dagbladet Magasinet

Enorm interesse for norsk konsept.

(Dagbladet): Featurejournalist Bernt Jacob Oksnes var på joggetur da ideen slo ham: «Hva med å finne alle Oslo-borgere som er født på samme dag som dronning Sonja, og grave dypere i deres liv?»

Utallige timer med reseach senere var dronninga bytta ut med Jens Stoltenberg, 22 mennesker med samme fødselsdato var sporet opp, og historier var fortalt.

Lørdag 19. mars 2011 sto reportasjen på trykk i Dagbladet Magasinet, skrevet av Oksnes og kollega Eivind Sæther:

«16. mars 1959 ble 22 barn født i Oslo. En av dem ble statsminister. Hva skjedde med de andre?»

- Stolt og ydmyk Hos produksjonsselskapet Monster ble reportasjen starten på et nytt tv-konsept.

Resultatet ble «Datoen», som har premiere på NRK førstkommende søndag. Ideen er nesten den samme. I hver episode medvirker én offentlig person - i tillegg vil to ukjente nordmenn født på samme dag fortelle om retningene livet har tatt.

Bernt Jacob Oksnes har selv bidratt i utviklinga av tv-programmet, og synes naturlig nok det er stas å være inspirasjonskilde.

- Jeg hadde ikke forestilt meg at en av våre reportasjer skulle ende opp som tv-program. Jeg er stolt og ydmyk, sier han til Dagbladet.

Måneder med arbeid ble lagt ned for å ferdigstille Magasinet-saken i 2011, og Oksnes forteller at reportasjen betyr mye for ham.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ideen er universell, og samtidig er det alle disse unike historiene. Da jeg jobbet med reportasjen innså jeg at alle mennesker har en historie - uansett om man er kjent eller ukjent.

Solgt til flere land Allerede før «Datoen» har hatt premiere er interessen fra utlandet enorm. Rettighetene til konseptet er solgt til store territorier som Australia, Kina, Frankrike og Tyskland, forteller formatutvikler i Monster, Eva Marie Uddu.

- Interessen for prosjektet internasjonalt har vært overveldende til tross for at programmet ennå ikke har vært på lufta. Mange venter nå spent for å se hvordan serien slår an i Norge, før de vil vurdere å produsere lokale versjoner ute i verden.

STOLT: Featurejournalist Bernt Jacob Oksnes er stolt og ydmyk over å være en av inspirasjonskildene for «Datoen». Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
STOLT: Featurejournalist Bernt Jacob Oksnes er stolt og ydmyk over å være en av inspirasjonskildene for «Datoen». Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

- Det er helt klart knyttet store forventninger til serien, som har et godt grunnlag med Bernt Jacob og Eivind, sier Uddu til Dagbladet.

- Minnet på sterke opplevelser Venstre-politiker Abid Raja (39) er blant de kjente profilene som medvirker i serien. Han har stor tro på konseptet, og tror folk vil bli overrasket.

- Det kan virke overdrevet, men det er faktisk sånn skjebner rundt om i Norge er. Det viser helheten av et menneske, og ikke det glansbildet mange har. Det er nært uten å være kleint.

- Selv måtte jeg gå mange runder med meg selv om hva jeg ville snakke om. Jeg ble minnet på mange sterke opplevelser fra oppveksten, sier Raja til Dagbladet.

Andre kjendiser som er med i programmet er Bård Tufte Johansen, Anne B. Ragde, Magne Furuholmen, Arve Tellefsen, Eva Joly, Wenche Myhre, Åse Kleveland og Arne Treholt. Jens Stoltenberg portretteres i første episode.

Les hele reportasjen fra Dagbladet Magasinet her.

Bernt Jacob Oksnes er for øvrig samme mann som skrev «De Usynlige» i 2010, reportasjen som begynner i begravelsen til en ensom mann, der ingen dukket opp.

Reportasjen er blant de mest leste i Dagbladets historie, og førte til en vanvittig leserrespons.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram