STØTTER TV 2: NRKs kringkastingssjef synes TV 2 har gjort en god jobb under OL så langt. Kritikken mot reklameavbruddene synes han ikke er fortjent.    Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
STØTTER TV 2: NRKs kringkastingssjef synes TV 2 har gjort en god jobb under OL så langt. Kritikken mot reklameavbruddene synes han ikke er fortjent. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

NRK-sjefen om TV 2-bråket: - Urettferdig og urimelig

- Vi har lisens, mens de har reklame.

(Dagbladet): - Det er urimelig å kritisere en kommersiell TV-kanal for å vise reklame. Så har TV 2 også sagt at de nok må øve litt på hvordan de publiserer reklamen, så jeg tror sikkert det kommer til å gå seg til i løpet av arrangementet, sier kringkastingssjef i NRK, Thor Gjermund Eriksen, til Dagbladet.

Lisens og reklame Det har vært mye bråk rundt TV 2 og kanalens reklameavbrudd under OL. Særlig etter at mennens slopestyle-finalen ble avbrudt av reklame.

Eriksen peker på en vesentlig forskjell mellom NRK og TV 2:   - Vi har lisens, mens de har reklame. Så har de innrømmet at de har vært uheldig ved noen tilfeller. Men jeg synes kritikken mot dem er urettferdig, sier Eriksen.

Over 85 000 personer har så langt «likt» siden «Vi som vil ha tilbake OL-sendingene på NRK» på Facebook. Også flere liknende grupper har tusenvis av medlemmer. I tillegg har debatten gått heftig for seg på sosiale medier.

Krisemøte Mens flere raser mot TV 2, påpeker andre at det er unødvendig å klage på at en reklamefinansiert kanal sender reklame, selv under OL.


Telenors to minutter lange, påkostede reklamefilm med Steven van Zandt ble raskt en skyteskive for mye frustrasjon på sosiale medier.

Det førte til at teleselskapet i dag var i et krisemøte med TV 2.

- Slik det har vært har Telenor blitt assosiert med reklame-avbrekket. Vi er fortsatt i dialog med tanke på timing, og jobber for at dette skal gjøres bedre enn i helgen, sier Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor, til Dagbladet.

Vil ha mer OL Kringastingssjefen legger ikke skjul på at han gjerne skulle hatt OL på NRK, selv om han synes TV 2 har levert godt til nå.

- Rettigheter er noe en konkurrerer om. Men enda viktigere for oss er helgene gjennom vinteren: Verdenscup og VM i langrenn, hopp, skiskyting og kombinert. Seertallene her er nesten som under OL. Rettighetene vi har til å sende disse arrangementene går ut om to sesonger, på vårparten i 2016. Svært mange er innom disse sendingene, for eksempel Tour de Ski i jula, sier han, og legger til:   - Så er det slik at neste gang blir det ikke nødvendigvis en budkrig mellom TV 2 og NRK. Vi får stadig flere og mer internasjonale aktører. Men vi har ambisjoner om at forrige OL ikke skal være det siste vi viste på NRK, og vil være på banen når neste vinter-OL i Pyeongchang i Sør-Korea skal selges ut for salg.
De tre neste fotball-VM vil bli vist både på NRK og på TV 2, da kanalene har delt rettighetene.

- Det har med pris å gjøre, men også med omfanget — et slikt mesterskap legger beslag på veldig mye sendetid.