- NYSKAPENDE: NRK mener Radioresepsjonen på tv, med Steinar Sagen, Tore Sagen og Bjarte Tjøstheim, er et eksempel på at NRK er nyskapende. Foto: Lars Myhren Holand
- NYSKAPENDE: NRK mener Radioresepsjonen på tv, med Steinar Sagen, Tore Sagen og Bjarte Tjøstheim, er et eksempel på at NRK er nyskapende. Foto: Lars Myhren HolandVis mer

NRK slår knallhardt tilbake

Mener de er både nyskapende og utfordrende, men tidligere NRK-sjef står fast ved kritikken.

I bladet Rushprint etterlyser tidligere NRK-sjef Vidar Nordli-Mathisen et tydeligere skille mellom statskanalen og de kommersielle konkurrentene.

«I dag brukes en håndfull millioner til utvikling av nye programmer. Det er ubegripelig defensivt for en kreativ virksomhet med et årlig budsjett på mer enn fire milliarder kroner», skrev han i bladet som kom ut i forrige uke.

- Kollisjonskurs Vidar Nordli-Mathisen er tidligere programdirektør og tv-produsent i NRK, og sa til Dagbladet i forrige uke at det ensidige fokuset på å være størst går på bekostning av andre viktige momenter.

-Det er forståelig at de har et mål om å være størst, men NRK er nå i ferd med å gå på kollisjonskurs med allmennkringkastingsplakaten og dens krav om mangfold og nyskaping, sa han da.

- Ny ungdomskanal Nå svarer NRK på kritikken i Rushprint, og til tross for at de skriver at «vi alltid kan og skal bli bedre», så er det lite som vitner som selvkritikk i innlegget:

«Vi snur bunken og er ubegripelig defensive, sier Vidar Nordli-Mathisen. En kikk gjennom noen av våre titler fra 2010 viser at vi ikke akkurat står stille. Egenutviklingen «Trekant» satte dagsorden for en debatt om unge menneskers forhold til seksualitet på en måte bare de færreste hadde forutsett. Sammen med nyskapende humorprogram som «Radioresepsjonen på TV», «Påpp & Råkk», «Trygdekontoret» og  Nordisk Film TVsproduksjon «Sigrid søker kjæreste» bidro «Trekant» til å definere NRK3 som den nye ungdomskanalen, og at NRK igjen er størst blant ungdom.», skriver Ivar Ragne Jenssen, utviklingssjef i NRK.

- Prøve og feile Han peker også på at de har videreutviklet flere nyhetskonsepter i en tid hvor de kommersielle kanalene kutter sitt nyhetstilbud.

«Bare NRK har vilje og ressurser til å prøve, feile, prøve igjen og lykkes med nye prosjekter. Kommersielle kanaler er tvunget til å gå etter umiddelbar suksess for å vinne i kampen om annonsørene og tilfredsstille eiernes krav om overskudd.», skriver Ragne Jenssen.

Ikke imponert Vidar Nordli-Mathisen er ikke spesielt imponert over NRKs tilsvar. 

- De kommenterer ikke at det i forhold til NRKs totale budsjett på fire milliarder kroner brukes lite penger på nyutvkling, og at det ikke er en forpliktende strategi for dette.   

Han peker på at det finnes flere eksempler på gode egenutviklete programmer, men at for eksempel NRK3 i all hovedsak satser på en programsetting som kunne fungert for en kommersiell kanal.  

- Det eneste som mangler er reklame.  

Står ved lag - Du mener at de ikke tar mye selvkritikk?  

- Riktig. Det bekrefter at deres viktigste mål er å forbli størst, og de er derfor nødt til å forsvare sin programpolitikk. Det kommer ingen signaler om at de ønsker å ta sjanser og være innovative, og min kritikk står ved lag også etter NRKs svar.

Dagbladet har ikke lykkes i å komme i kontakt med Ivar Ragne Jenssen, utviklingssjef i NRK.