NRK sliter med å selge «Skam» til utlandet - Karakterene er for fulle

Utlandet reagerer på alkoholbruken i serien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Til tross for den enorme suksessen «Skam» har fått i Norge, sliter NRK med å selge TV-serien til utenlandske kanaler.

- Vi får tilbakemelding om at alkoholbruken er veldig dominerende. Karakterene er ikke bare litt fulle, men veldig fulle, sier Claudia Schmidt i det tyske selskapet Betafilm til NRK.

Hun jobber med å selge serien internasjonalt under navnet «Shame».

Hun sier det var stor interesse for serien på den årlige TV-messen i Cannes, men at det ikke ble noe salg.

Schmidt tror at TV-seriens nyskapende publiseringsstrategi, der karakterene har egne profiler på sosiale medier og klipp fra serien legges ut på nettet gjennom uken, kan gjøre at potensielle kjøpere trenger tid for å bli vant med konseptet.

- De som deltar på slike messer, skal tilbake til sine ledergrupper med ting som kan garantere for suksess i sendeskjemaene. De tar ikke store risikoer. Mange klamrer seg fast til hvordan det var i går, sier prosjektleder Ole Hedemann i NRKs utviklingsavdeling.

Han tror likevel at «Skam» før eller senere kommer til å bli solgt til andre land, i hvert fall i Norden der det er utbredt bruk av smarttelefoner og nettbrett.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer