(Dagbladet): NRKs nye dokuserie «This is it» følger et knippe klesdesignstudenter ved Kunsthøgskolen i Oslo. Serien hadde premiere mandag, og de siste dagene har en rekke musikk-, mote-, film og tv-profiler reklamert tungt for NRK-serien på sosiale medier, især Instagram.
Skuespillere Ina Svenningdal, Pia Tjelta og Silje Torp, og komikere Linn Skåber, Else Kåss Furuseth, Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne er blant dem som har stilt opp for NRK, ikledd gensere som reklamerer for serien. Til sammen har bare disse sju nesten én million Instagram-følgere til sammen.
Fikk kritikk
Lenge lå brorparten av bildene, merket med emneknaggen #nrkthisisit, publisert uten informasjon om at klesplaggene og bildene var en del av en reklamekampanje for å skape blest om serien.
Dette høstet kringkasteren kritikk for i et Facebook-forum for markedsføring i sosiale medier med over 20 000 medlemmer, noe som fikk NRK til å snu. De kontaktet profilene, som nå har merket bildene med #reklameforenvenn.
- Det er klokt av NRK, selv om de ikke er en kommersiell kanal. Det er ingen tvil om at dette er reklame for serien, og når profilerte personer snakker varmt om den får det opp seertallene. At de bestemte seg for å merke er en fornuftig og god beslutning, sier direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, til Dagbladet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger