STILLER OPP: Øverst fra venstre: Komiker Else Kåss Furuseth, komiker Lisa Tønne og stylist Hege Golf. Nede fra venstre. Komiker Sigrid Bonde Tusvik, skuespiller Silje Torp og skuespiller Ina Svenningdal. Alle reklamerer for tv-serien «This is it» med merchandise fra produksjonen. Kåss Furuset, Tønne og Bonde Tusvik hadde merket innlegget som reklame fra start, ifølge NRK. Faksimile: Instagram
STILLER OPP: Øverst fra venstre: Komiker Else Kåss Furuseth, komiker Lisa Tønne og stylist Hege Golf. Nede fra venstre. Komiker Sigrid Bonde Tusvik, skuespiller Silje Torp og skuespiller Ina Svenningdal. Alle reklamerer for tv-serien «This is it» med merchandise fra produksjonen. Kåss Furuset, Tønne og Bonde Tusvik hadde merket innlegget som reklame fra start, ifølge NRK. Faksimile: InstagramVis mer

«This is it»

NRK snudde etter kritikk av kjendisstunt

- Klokt av NRK, sier Forbrukertilsynet.

(Dagbladet): NRKs nye dokuserie «This is it» følger et knippe klesdesignstudenter ved Kunsthøgskolen i Oslo. Serien hadde premiere mandag, og de siste dagene har en rekke musikk-, mote-, film og tv-profiler reklamert tungt for NRK-serien på sosiale medier, især Instagram.

Skuespillere Ina Svenningdal, Pia Tjelta og Silje Torp, og komikere Linn Skåber, Else Kåss Furuseth, Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne er blant dem som har stilt opp for NRK, ikledd gensere som reklamerer for serien. Til sammen har bare disse sju nesten én million Instagram-følgere til sammen.

Fikk kritikk

Lenge lå brorparten av bildene, merket med emneknaggen #nrkthisisit, publisert uten informasjon om at klesplaggene og bildene var en del av en reklamekampanje for å skape blest om serien.

Dette høstet kringkasteren kritikk for i et Facebook-forum for markedsføring i sosiale medier med over 20 000 medlemmer, noe som fikk NRK til å snu. De kontaktet profilene, som nå har merket bildene med #reklameforenvenn.

- Det er klokt av NRK, selv om de ikke er en kommersiell kanal. Det er ingen tvil om at dette er reklame for serien, og når profilerte personer snakker varmt om den får det opp seertallene. At de bestemte seg for å merke er en fornuftig og god beslutning, sier direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dagbladet får ved 19-tiden onsdag kveld beskjed fra NRK om at enkelte, inkludert Bonde Tusvik, Tønne og Kåss Furuseth, hadde merket innlegget med #reklameforenvenn fra start.

- Har et stort ansvar

- Har NRK gjort noe kritikkverdig her?

- Dette er ikke umiddelbart noe klart brudd på markedsføringsloven, men som statskanal som andre aktører må konkurrere med har NRK et stort ansvar for å opptre ryddig. Hadde dette vært TV 2 kan det lett stille seg annerledes, fordi da må publikum betale for å abonnere på kanalen, med andre ord kjøpe et produkt, sier Lier Haugseth.

- Når NRK først ikke merker innleggene kan det bli en kilde til uklarhet rundt om dette er et reklamestunt, eller profilenes egen oppfatning. Når NRK tar grep rydder de tvilen av veien, fortsetter direktøren.

- Litt mye energi

Kulturredaktør i NRK, Marius Hoel, forteller at ingen av influencerne som har stilt opp for å promotere serien har fått betalt for å reklamere for «This is it».

- Vi er helt enige med Forbrukertilsynet om at vi har et stort ansvar. Derfor har vi har nå sørget for å få innleggene merket. Genserne ble laget som effekter i forbindelse med produksjonen, til folk som er involvert i programmet. En del av dem er gitt videre.

- Her har redaksjonen hatt litt vel mye energi før premiere, og innleggene skulle vært merket skikkelig. Promotering som deles av andre på denne måten skal følge regelverket, og vi går nå dette nøye opp internt, sier Hoel til Dagbladet.