«This is it»

NRK snudde etter kritikk av kjendisstunt

- Klokt av NRK, sier Forbrukertilsynet.

STILLER OPP: Øverst fra venstre: Komiker Else Kåss Furuseth, komiker Lisa Tønne og stylist Hege Golf. Nede fra venstre. Komiker Sigrid Bonde Tusvik, skuespiller Silje Torp og skuespiller Ina Svenningdal. Alle reklamerer for tv-serien «This is it» med merchandise fra produksjonen. Kåss Furuset, Tønne og Bonde Tusvik hadde merket innlegget som reklame fra start, ifølge NRK. Faksimile: Instagram
STILLER OPP: Øverst fra venstre: Komiker Else Kåss Furuseth, komiker Lisa Tønne og stylist Hege Golf. Nede fra venstre. Komiker Sigrid Bonde Tusvik, skuespiller Silje Torp og skuespiller Ina Svenningdal. Alle reklamerer for tv-serien «This is it» med merchandise fra produksjonen. Kåss Furuset, Tønne og Bonde Tusvik hadde merket innlegget som reklame fra start, ifølge NRK. Faksimile: Instagram Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): NRKs nye dokuserie «This is it» følger et knippe klesdesignstudenter ved Kunsthøgskolen i Oslo. Serien hadde premiere mandag, og de siste dagene har en rekke musikk-, mote-, film og tv-profiler reklamert tungt for NRK-serien på sosiale medier, især Instagram.

Skuespillere Ina Svenningdal, Pia Tjelta og Silje Torp, og komikere Linn Skåber, Else Kåss Furuseth, Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne er blant dem som har stilt opp for NRK, ikledd gensere som reklamerer for serien. Til sammen har bare disse sju nesten én million Instagram-følgere til sammen.

Fikk kritikk

Lenge lå brorparten av bildene, merket med emneknaggen #nrkthisisit, publisert uten informasjon om at klesplaggene og bildene var en del av en reklamekampanje for å skape blest om serien.

Dette høstet kringkasteren kritikk for i et Facebook-forum for markedsføring i sosiale medier med over 20 000 medlemmer, noe som fikk NRK til å snu. De kontaktet profilene, som nå har merket bildene med #reklameforenvenn.

- Det er klokt av NRK, selv om de ikke er en kommersiell kanal. Det er ingen tvil om at dette er reklame for serien, og når profilerte personer snakker varmt om den får det opp seertallene. At de bestemte seg for å merke er en fornuftig og god beslutning, sier direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, til Dagbladet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer