SPONSESTRID: NRK har varslet at de vil kutte ut  nettreklamen, men TV2 mener de også må fjerne sponsorplakatene på TV. 
Foto Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX
SPONSESTRID: NRK har varslet at de vil kutte ut nettreklamen, men TV2 mener de også må fjerne sponsorplakatene på TV. Foto Håkon Mosvold Larsen / SCANPIXVis mer

- NRK-taktikk å kutte nettreklame

TV2 har funnet ut at NRK tjener 45-50 millioner på sponsorplakatene på tv. Nå vil de ha dem fjernet.

|||Nylig ble det klart at NRK vil kvitte seg med reklamen på nett, men kommunikasjonsdirektør Sigurd Sandvin gjør det klart at de ikke har noen planer om å kutte ut sponsorplakatene på TV.

- Sponsorplakatene skal være der som før. Vi har ikke opplevd at det har vært det store problemet, sier Sandvin til Dagbladet.

Men konkurrenten TV2 mener helt klart at det er et problem:

- Vi mener absolutt at NRK bør kvitte seg med sponsorplakatene på TV også, ikke bare reklamen på nett. Omfattende sponsing på en lisensfinansiert kanal er en selvmotsigelse, sier TV2's kommunikasjonsdirektør, Rune Indrøy, til Dagbladet.

TaktikkHan mener det er ren taktikk av NRK å gi avkall på nettreklamen.

- De har sannsynligvis vært livredde for at denne debatten ville føre til at de mister all sponsing. Derfor gir de fra seg disse nettmillionene, mens de gjør alt de kan for å beholde sponsorplakatene, sier Indrøy.

NRK har oppgitt at de tjener rundt 20 millioner kroner i året på nettreklamen, men vil ikke oppgi hva de har av inntekter på sponsorplakatene.

- Det er betydelig mer penger å tjene på sponsorplakater enn på nettet, mener Indrøy.

BeregningHan har fått TV2s sponsoransvarlige til å foreta en beregning. De har analysert regnskapet til NRK Aktivum og gått gjennom det som ligger av sponsortilbud til en del av deres felles kunder.

Slik har de kommer til at NRK vil tjene mellom 45 og 50 millioner kroner på sponsorplakatene i år.

- Det er mye penger som egentlig skulle vært fordelt blant oss andre. Da forstår du også at de nok har vurdert det sånn at hvis de gir slipp på nettreklamen, så er det en vesentlig mindre sum i løpet av et år. Så det er vel ledd i strategien, sier Indrøy.

Han mener NRK stykker opp sportssendingene mer med sponsorplakater enn hva TV2 gjør med reklame.

- Dette er åpenbart konkurransevridende. Her sitter NRK på en formidabel lisensinntekt, samtidig som de går ut og kjemper om sponsorkronene i kamp med oss og andre som faktisk lever av hva vi kan få inn av slike midler, sier Rune Indrøy.

Ikke taktikkNRKs kommunikasjonsdirektør nekter for at sponsorplakatene virker konkurransevridende.

- Nei, dette kommer som en følge av at vi for eksempel har OL, og jeg kan vanskelig tenke meg at de pengene skal kunne tilfalle det øvrige markedet, sier Sigurd Sandvin.

Han er ikke overrasket over at TV2 mener noe annet, men avviser at utspillet om nettreklame er ren taktikk.

- Nei, det er det slett ikke,. Det har hele tiden vært snakk om den kommersielle strategien på nettet. Sponsorplakatene er også et tema som kan komme opp, men det er ikke noen sak nå, sier Sigurd Sandvin.