NRK tar opp kampen

NRK-ledelsen irritererer seg over at kanalen skaper stjerner, men mister talentene til managere som Petter Sandberg etter at de har slått gjennom. - Det er for bittert, sier fjernsynsdirektør Hans-Tore Bjerkaas. Nå varsler han kamp om tv-stjernene.

Kjendisflukten skal blant annet stoppes ved at fast ansatte programledere og populære frilansere skal kunne selge seg selv på det kommersielle markedet.

Dette skal skje gjennom det nyopprettede datterselskapet NRK Aktivum. På denne måten håper kringkastingssjef Einar Førde å få beholde «arvesølvet».

- Vi har ambisjoner om å sikre oss rettigheter til artister. På dette stadig voksende markedet må vi være en aktør, og det er her Aktivum kommer inn, sier Bjerkaas til Dagbladet.

Skummer markedet

Fjernsynssjefen er ikke overrasket over at firmaer som Petter Sandbergs Sirkus viser muskler på markedet. Han mener Sirkus er i ferd med å ta over en aktivitet NRK har hatt kontroll over og vært best på.

- Nå skummer de fløten av det vi har bygd opp, og tar gode programledere vi har skapt, sier Bjerkaas, og legger til:

- Vi kan ikke bare bli sittende å se på at talentene forsvinner. De kan rett og slett bli for dyre for oss, sier Bjerkaas.

- Er kjendisflukten et utslag av pengegriskhet?

- Jeg vil ikke gi noen moralsk vurdering av saken. Vi har fjernsynsvinduet folk kan vise seg fram i, men ikke noe kommersielt tilbud. Vi håper å rette på det, sier Bjerkaas.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Viser muskler

Petter Sandberg er mannen bak artistbanken Sirkus.

- Jeg er sikker på at norsk underholdningsbransje vil bestå av større og større enheter. NRK lager sitt Aktivum, TV2 vokser og internasjonale tv-selskaper kommer til, sier han.

For å bygge en slik enhet trengs økonomiske muskler. Man trenger både kunnskap og kapital. Sandberg har begge deler.

Petter Sandbergs fire selskaper - alle samlet i holdingselskapet Sirkus - omsatte for 50 millioner kroner i fjor og vil lande på 70 millioner i år.

- Sirkus vil fort bli to-tre ganger så stort i løpet av ett til to år, hevder han.

Sandberg vil opprette flere nye selskaper under Sirkus, blant annet et kultursponsingselskap og et managerselskap der tv-kjendisene er deleiere.

Hemmelig provisjon

Sandberg mener hans innsats for programlederne gjør lønningene deres mer markedsmessige. Han hevder at hans egen provisjon varierer, men at han holder seg under 20 prosent.

- Hvor mye hever du NRK-kjendisenes inntekter?

- Jeg tilfører dem definitivt en merinntekt. I tillegg kommer de sekundære jobbene. Når Nome gjør reklame for Telenor og Svabø for melk, er dette forhandlet av oss.