INTERNPRODUKSJON: «Heimebane» er ifølge Filmforbundet en NRK-serie som betalte mellom 20 og 30 prosent dårligere enn bransjestandarden, på grunn av NRKs interne tariffavtaler. Dette vil bransjen til livs. Foto: NRK
INTERNPRODUKSJON: «Heimebane» er ifølge Filmforbundet en NRK-serie som betalte mellom 20 og 30 prosent dårligere enn bransjestandarden, på grunn av NRKs interne tariffavtaler. Dette vil bransjen til livs. Foto: NRKVis mer

NRK-topp slår tilbake mot bransjeboikott: - Vås

NRKs dramasjef reagerer på utsagn fra fagforeningsleder.

Fredag ble den pågående konflikten mellom NRK og den norske film- og tv-bransjen flombelyst, og frontene viser seg å være svært steile. Forbundsleder i Norsk filmforbund (NFF), Sverre Pedersen, kom med en sjokkbeskjed til medlemmer og bransje: - Boikott NRK.

- Vi vil oppfordre medlemmene til ikke å ta oppdrag for NRK før det kommer en politisk avklaring, sa Pedersen, som ønsker at landets kulturpolitikere kommer på banen for å ordne opp.

Her kan du lese alt om hvorfor NFF ber bransjen boikotte NRK.

- Vås

Lørdag ettermiddag slår dramasjef i NRK, Ivar Køhn, tilbake mot Pedersen.

- Det er vås at dette er en konflikt om «lik lønn for likt arbeid» eller konkurransevridning. Dette handler om prinsipper, sier Køhn til Dagbladet og fortsetter:

- Hvem skal forvalte det som lages av film og TV? Er det arbeidsgiver eller er det fagforening? NRK mener at produsent og arbeidsgiver må ha denne retten, og at filmforbundets holdning er på tvers av all vanlig praksis i Norge.

Partene forhandlet hele høsten 2018, helt til prosessen brøt sammen i desember. Foruten uenighet om tarifflønn i henhold til bransjestandard, er kjernen i krangelen uenighet om hvem som skal eie opphavsrettighetene til seriene NRK lager internt, som «Heimebane» og «Skam»: Fagforeningens eget organ, Filmforbundets Organisasjon for Rettighetsforvaltning (FOR), eller NRK.

- Sauses sammen

Køhn presiserer at NRK mener at fagforeninger og organisasjoner som driver med kollektiv forvaltning av opphavsrettigheter slik som Norwaco (blant annet forfattere, regissører, skuespillere journ.anm.) og Tono (musikere), «er bra og viktig».

- Det er fornuftig med kollektiv forvaltning, men det er når fagforeningen og forvaltning sauses sammen i en suppe slik filmforbundet har utviklet seg de siste åra at det blir prinsipielt annerledes. Dette et ikke et syn vi på noen måte er alene om, verken i Norge eller i Norden, og det er naturlig at det er NRK som stor allmennkringkaster som må målbære dette, sier Køhn, og sikter til at NFF eier og drifter sin egen rettighetsforvaltning.

- Lik lønn for likt arbeid

Pedersen i Norsk filmforbund mener på sin side at NRK krever spesialbehandling sammenliknet med resten av bransjen, som har godtatt både tarifflønn og NFFs krav til eierskap av rettigheter.

- Lik lønn for likt arbeid, og likt vederlag, er vårt argument, enten det er en intern eller ekstern produksjon. Dette har DR og SVT hatt som prinsipp i alle år, men NRK krever spesialbehandling, sa Pedersen til Dagbladet i går.

Pedersen gikk svært hardt ut og kalte praksisen til NRK konkurransevridende og beskyldte dem for fagforeningsknusing. Innleid produksjonsmannskap i NRK må si fra seg opphavsretten mot en enkeltsum, og dermed sier de fra seg en «årlig» vederlagsutbetaling i henhold til lineærvisninger og strømming. Det betyr at NRK eier alle rettighetene til verk som lages internt.

- De ansatte må si fra seg rettighetene til materialet til evig tid, og dermed bryte vedtektene i sitt eget fagforbund for å få jobb. Det er veldig grovt og alvorlig. NRK som er i en særegen posisjon bør være eksemplarisk, men tvinger ansatte til å gå imot egen forening, uttalte Pedersen.