NRK-trioen gir seg til jul

«P3morgen»-gjengen går av lufta i desember.

VIL FINNE PÅ NOE NYTT: Ronny Brede Aase, Silje Nordnes og Markus Neby er snart ferdige som ledere av «P3Morgen». Foto: NRK
VIL FINNE PÅ NOE NYTT: Ronny Brede Aase, Silje Nordnes og Markus Neby er snart ferdige som ledere av «P3Morgen». Foto: NRKVis mer

- De ønsker å gi seg mens leken er god, så dette kommer fra dem. Det er en veldig vemodig og rar dag for oss i P3, sier Mats Borch Bugge, redaksjonsleder for radio og podkast i NRK P3 Oslo, til Dagbladet.

NRK skriver at programlederne i det populære programmet «P3morgen», Silje Nordnes, Markus Neby og Ronny Brede Aase gir seg som showledere til jul. De vil ha sin siste sending 20. desember.

- Føles riktig

Det jobbes med å utvikle et nytt morgenkonsept på kanalen, informerer NRK. Ronny Brede Aase, Silje Nordnes og Markus Neby vil fortsette i NRK, men i andre prosjekter.

I NRK-sin egensak om exiten forteller de tre programlederne litt om hvorfor de ønsker å gjøre noe nytt.

- På en måte vil jeg ikke slutte, men så er det noe inne i meg som sier at det er riktig. Det kan kanskje minne litt om den følelsen det er å flytte hjemmefra, sier Neby.

SPØKELSER: P3-morgens Ronny Brede Aase forteller at flere kollegaer har opplevd uforklarige hendelser i 5.etasje i radiodelen av NRKs hovedkvarter på Marienlyst. Video: Lise Grønskar og Øistein Norum Monsen/Dagbladet. Vis mer

Nordnes ønsker å gi seg mens leken er god.

- Etter nyttår blir det noen andre sin tur til å ta over stafettpinnen og leve drømmen, og våre elskede lyttere skal være i de beste hender. Selv skal jeg ta en pust i bakken, få ny giv og finne på noe nytt. Og sove masse, sier hun.

- Vanskelig avgjørelse

Redaksjonsleder i P3, Mats Borch Bugge, avviser at gjengen er lei av jobben.

- Nei. Dette har vært en vanskelig avgjørelse for for dem. Det er ekstremsport å lage morgenradio, så gjør du det gjennom ti år, da elsker du det hardt. Det blir et slags kall i livet, sier Borch Bugge.

«P3morgen» har en sterk posisjon blant unge radiolyttere, forteller han.

- De drar unge lyttere inn i kanalen og markedsandelen har vært sterk blant vår hovedmålgruppe, dem mellom 18-29 år. Sterkt vil si at de både via lineærradio og podkast treffer svært mange unge.

- Hva skal erstatte Ronny, Silje og Markus?

- Vi jobber med det nå, så det kan jeg ikke si noe om. Det blir spennende å utvikle noe nytt for unge folk, sier Borch Bugge.

Ifølge bransjenettstedet radionytt.no har NRKs totale radiotilbud en markedsandel på 64 prosent. NRK P3 hadde i perioden 5.-18. august 2019 en daglig oppslutning i befolkningens radiolytting på seks prosent.