FRA EPISODE 3: Kameraet hviler lenge på dette flyet i en sekvens i nye «Lilyhammer». SAS var blant sponsorene som måtte klippes ut av den første sesongen av tv-serien. Denne gangen skal det imidlertid ikke være motytelser inne i bildet. (Skjermdump fra NRK.no)
FRA EPISODE 3: Kameraet hviler lenge på dette flyet i en sekvens i nye «Lilyhammer». SAS var blant sponsorene som måtte klippes ut av den første sesongen av tv-serien. Denne gangen skal det imidlertid ikke være motytelser inne i bildet. (Skjermdump fra NRK.no)Vis mer

NRK ville fjerne denne flylogoen fra «Lilyhammer» - men ombestemte seg

Fryktet mer produktplassings-bråk.

(Dagbladet): En SAS-logo figurerer så prominent i episode 3 av den nye «Lilyhammer»-sesongen at produktplasseringsalarmen gikk i NRK.

Statskanalen ba produksjonsselskapet bak tv-serien om å fjerne logoen, men ombestemte seg etter å ha sett scenen uten logo, opplyser prosjektredaktør Tone Rønning i NRK til Dagbladet.

- Som NRKs «frøken detektiv» på produktplassering i «Lilyhammer» ser jeg episodene med et særlig blikk for scener som utad kan se ut som om de inneholder produktplassering, sier Rønning.

Så kunstig ut - Da jeg så scenen med SAS-flyet, var logoen så tydelig at jeg ba Rubicon fjerne den. Men uten logo på flyet så det hele bare enda mer oppsiktsvekkende og kunstig ut. Derfor tok vi logoen inn igjen, forteller hun.

I 2012 ble den første sesongen av tv-serien utsatt og måtte klippes om og retusjeres etter at NRK oppdaget at produksjonsselskapet Rubicon hadde mottatt både varer, tjenester og penger mot å profilere forskjellige merkevarer og firmaer på skjermen.

Selv om regelverket for produktplassering er myket opp for de kommersielle kanalene, er slik «skjult reklame» i strid med statskanalens regelverk.

I den tredje sesongen av «Lilyhammer», som nå ligger ute for streaming på NRKs nettsider, figurer likevel merkevarelogoer prominent. I en annen sekvens i episode 4 blir Trond Fausa Aurvågs figur stående foran et stort banner som reklamerer for Lillehammer.com, det lokale turistkontorets nettsted.

Naturlig Turistkontorets avtale med Rubicon var den som for to år siden gjorde produktplasseringsskandalen kjent, og SAS var blant merkene som ble fjernet fra den første sesongen. Forskjellen er at nå mottar ingen gjentjenester for profileringen, hevder NRK og Rubicon.

- Absolutt ikke. Det er ingen produktplassering i «Lilyhammer». Vi mottar ingen tjenester og har ingen avtaler om noe slikt, sier Anne Kolbjørnsen, executive producer for Lilyhammer i Rubicon.

Tone Rønning, sier det er naturlig at enkelte merkevarer dukker opp på skjermen selv om det ikke er en del av en produktplasseringsavtale.

- Vi lever i en verden som er omgitt av merkevarer, og de bidrar til dramaet ved å bygge karakterer og miljøer, sier Rønning.

Mistet seere Den tredje sesongen av «Lilyhammer», som er en av norsk tv-histories store eksportsuksesser og har den internasjonale rock- og tv-stjerna Steven van Zandt i hovedrollen, har fått mye oppmerksomhet på grunn av birollen til Bruce Springsteen.

Sesongen hadde premiere onsdag. Samtidig ble hele sesongen gjort tilgjengelig for norske seere på NRKs nettsider.

På TV var premiere-episoden imidlertid dårligere mottatt av publikum enn premieren på de to første sesongene. Episoden ble sett av 663 000, 259 000 færre enn de som så premieren på sesong 2 i oktober i fjor.

TURISTKONTORETS NETTSIDE: Får fin eksponering i episode 4. (Skjermdump fra NRK.no)
TURISTKONTORETS NETTSIDE: Får fin eksponering i episode 4. (Skjermdump fra NRK.no) Vis mer