RADIOKRIGEN: Det er spennende radiotider etter at nye kanaler kom på markedet fra årsskiftet. Foreløpig har den nye konkurransesituasjonen ført til at flere lytter til NRK. 
Foto Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX
RADIOKRIGEN: Det er spennende radiotider etter at nye kanaler kom på markedet fra årsskiftet. Foreløpig har den nye konkurransesituasjonen ført til at flere lytter til NRK. Foto Håkon Mosvold Larsen / SCANPIXVis mer

NRK vinner i nytt radiomarked

- Egentlig helt ulogisk, mener medieekspert.

|||Ved årsskiftet fikk vi en helt ny konkurransesituasjon i radiomarkedet med flere nye kanaler.

Tall for lyttingen i januar viser at det er de gamle kommersielle kanalene som har tapt i forhold til nykommerne, mens NRK-kanalene P1, P2 og P3 faktisk har økt sin oppslutning.

- Det er egentlig helt ulogisk at P1 står så sterkt, sett i forhold til hvordan markedet fungerer på TV, der de store aktørene taper oppslutning i forhold til småkanalene, sier TV- og radiosjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat Norge til Dagbladet.

Ingen forklaringHan har ingen god forklaring på tallene, som viser at NRK har en markedsandel på over 60% og at den er økende fra i fjor.

- Det er vanskelig å forklare hvorfor P1 har klart å opprettholde sin mengde av lyttere, men noe av grunnen kan være en viss forvirring om på hvilke frekvenser man finner de andre kanalene, mens NRKs kanaler har ligget fast, sier Wiberg.

Han tror bildet vil endre seg ut over i året.

- Jeg tror definitivt at både P5 og Storbyradioen vil kunne kapre flere lyttere når folk oppdager hvor de er, men det forutsetter at i hvert fall Storbyradioen får fikset opp sine sendere.

NykanaleneStorbyradioen (nå Radio 1 i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, samt The Voice i Oslo og Bergen) har mistet 125 000 daglige lyttere i forhold til januar i fjor, og hadde i januar i år 81 900 daglige lyttere. P5 og NRJ hadde i januar i år henholdsvis 93 600 og 58 500 daglige lyttere.

- Det er ikke noen god start for noen av dem. De har ikke klart i få tak i lytterne på en så god måte som man burde forvente. Radio 1 hadde jo langt flere lyttere for et år siden, mener TV- og radiodirektøren.

- Men det er spennende radiotider og et godt tilbud til lytterne, så det skal bli interessant å følge den videre utviklingen, sier Morten Wiberg.