UNDER INNSPILLING: Dag Erik Pedersen og «Kampen om tungtvannet»-skuespiller Torstein Bjørklund syklet ruta på Hardangervidda under sendinga. Krigshistoriker Øystein Haugan (t.v) var en av dem som ble intervjuet flere ganger. Her står de tre ved foran Gaustatoppen under innspilling.  Foto: NRK
UNDER INNSPILLING: Dag Erik Pedersen og «Kampen om tungtvannet»-skuespiller Torstein Bjørklund syklet ruta på Hardangervidda under sendinga. Krigshistoriker Øystein Haugan (t.v) var en av dem som ble intervjuet flere ganger. Her står de tre ved foran Gaustatoppen under innspilling. Foto: NRKVis mer

NRK viste sponset program i «beste sendetid»

- Dette er ikke reklame.

(Dagbladet): I NRK-programmet «På hjul med Telemarksheltene» blir vi i beste sendetid tatt med på terrengsykkelrittet «Helterittet» gjennom Rjukans eventyrlige natur.

I den halvtimes lange sendinga sykler tidligere proffsyklist Dag Erik Pedersen det drøyt 100 kilometer lange terrengrittet med en av hovedrolleinnehaverne i den suksessfulle TV-serien «Kampen om tungvannet», Torstein Bjørklund. 

I løpet av sendinga blir flere deltakere, frivillige og andre personer langs løypa intervjuet om rittet og den historiske koblingen til tungtvannsaksjonen på Rjukan.

Ideen til programmet ble presentert til NRK av den profilerte programlederen Dag Erik Pedersens private selskap Rocksport. Pedersen er ikke fast ansatt i NRK.

- Vi syntes dette hørtes morsomt ut, og det var en god oppfølging til vår satsing på vår populære Tungtvann-serie, sier eksternsjef i NRK, Petter Wallace.

- Ikke reklame Det meste av «På hjul med Telemarksheltene»-produksjonen ble ifølge Wallace betalt av ulike sponsorer, noe ble betalt av NRK. Programmet ble sendt lørdag kveld.

For å finansiere programmet har Rocksport fått med både kommunale og fylkeskommunale sponsorer. Dette ble akseptert av NRK da selve programmet var av redaksjonell interesse, poengterer Wallace.

-  Vi kan godta sponsing så lenge ideen er redaksjonell, og så lenge sponsorene ikke har en direkte innblanding i det redaksjonelle, sier han.

Han forteller at NRK ikke anser det som reklame å lage et program om sykkelrittet på Rjukan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette er ikke reklame. Da vil jo enhver dekning av en idrettsbegivenhet bli regnet som markedsføring, mener han.

- Viktig å opplyse Per Edgar Kokkvold, tidligere generalsekretær i Norsk Presseforbund og nåværende leder for Kringkastingsrådet, forteller at sponsede programmer bør være godt merket både i starten og på slutten av programmet.

- Sponsorer skal ikke ha innflytselse på redaksjonelt innhold. Det må være et tydelig skille mellom journalistikk og butikk, sier han.

Han har selv ikke sett NRK-programmet «På hjul med Telemarksheltene» og vil ikke kommentere om han synes NRK har brutt etiske regler.

- Hva synes du om at det er programleder Dag Erik Pedersens private selskap som står bak ideen?

- Man må være nøye med å orientere publikum om forhold som kan påvirke medarbeidernes habilitet. Man kan aldri bli nøye nok, poengterer Kokkvold.

- En god historie Programleder Dag Erik Pedersen forteller til Dagbladet at det var det journalistiske som trigget ham til å presentere ideen for NRK, og at de har nulltoleranse for redaksjonell innblanding.

- Jeg er opptatt av krigshistorien og hvilken rolle Rjukan og tungtvannsaksjonen har spillt. Det er en sterk historie, sier Pedersen.

Han poengterer at det er mange nåløyer man skal komme seg gjennom for å få godkjent et program av NRK.

- Det må være noe som er verdt å vise. Dette programmet synes både jeg, NRK og sponsorene var en god idé. Det er laget etter NRKs retningslinjer, og inneholder ikke produktplassering, sier Pedersen.

Han forteller at programmet i snitt har hatt 401.000 seere, og på det meste var det 650.000 som så på.

- Det har vært veldig gøy å lage programmet, og vi er fornøyde med både resultatet og seertallene.

Vanlig prosedyre At noen NRK-programmer delvis er finansiert av sponsorer er ikke uvanlig, ifølge Wallace. Men han legger vekt på at seernes tillit er viktig.

- Vi er nøye med å ha innsikt i avtaler som er inngått, for å være sikre på at det ikke er en binding med de som har investert økonomisk. Publikum skal være sikre på at de ser noe fordi vi mener det er et godt program.

Wallace forteller at det er vanskelig å gi en statistikk på hvor mange av NRKs programmer som delvis finansieres av eksterne sponsorer.

- Vi har et veldig strengt sponsorreglement, og i denne saken har vi fulgt våre retningslinjer til punkt og prikker, sier han.

- Hvordan kan seerne vite at store deler av programmet de ser på er sponset?

- Det mener vi at vi opplyser godt nok om da vi viser til alle sponsorene i rulleteksten på slutten av programmet, sier Wallace.

- VIKTIG Å VÆRE NØYE: Tidligere generalsekretær i Norsk Presseforbund Per Edgar Kokkvold forteller at sponsede programmer bør være godt merket før og etter programmet. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
- VIKTIG Å VÆRE NØYE: Tidligere generalsekretær i Norsk Presseforbund Per Edgar Kokkvold forteller at sponsede programmer bør være godt merket før og etter programmet. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer