Brennpunkt «Lykkelandet»

NRKs bildeblemme vokser i omfang. Har funnet enda flere «falske» bilder

- Vi har fått en ripe i lakken, sier Brennpunkt-redaktør.

BRENNPUNKT: I NRK Brennpunkts «Lykkelandet» viser det seg at deler av dokumentasjonen til Brennpunkt ikke kan knyttes direkte til kildene, slik det hevdes i programmet.  Video: NRKVis mer Vis mer Vis mer Vis mer Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): I går ble det kjent at Brennpunkt-redaksjonen har brukt «falske» bilder til å dokumentere sentrale journalistiske poeng i NRK-dokumentaren «Lykkelandet».

Mandag formiddag viser det seg flere av bildene av store mengder kontanter og «tyvegods» ikke har noe med miljøet å gjøre i det hele tatt, og er tidligere publisert i helt andre kontekster på andre nettsider.

Søndag var det snakk om to feilaktig brukte bilder. I dag er det funnet ytterlige to.

- Denne saken skader troverdigheten til dokumentaren, og er en kildekritisk svikt fra NRK sin side. Det er synd, for dette endrer egentlig lite av hovedbudskapet, sier professor ved Høgskulen i Volda, og ekspert på norsk presseetikk, Svein Brurås til Dagbladet.

- Dette er pinlig for NRK og de mister tillitt. Brukes slike bilder som dokumentasjon, og ikke illustrasjon, må man være sikker, fortsetter Brurås.

«Lykkelandet» har i ettertid skapt massiv debatt om gjeninnføring av tiggerforbud i Norge.

Brennpunkt la seg helt flate søndag kveld, og erkjenner at de «burde ha sjekket opprinnelsen til skrytebildene».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer