NRKs digitale framtid

Programdirektør Tor Fuglevik vil at NRK skal ha ni tv-kanaler og fjorten radiokanaler om få år.

Det må da bli fryktelig dyrt, NRK-direktør Tor Fuglevik?

- Nei. Dagens NRK-budsjett er på rundt tre milliarder kroner. To milliarder går il NRK1 og NRK2. 950 millioner bruker vi på P1, P2 og Petre. De åtte andre radiokanalene som vi vil ha på lufta innen august koster oss til sammen bare 50 millioner. Eller fem prosent av radiobudsjettet.

NRK vil om få år bruke alt som blir sendt på P1, P2 og Petre som en digital database for de nye kanalene. Planlagte NRK Alltid Jazz og Blues, kan plukke jazz- og bluesmusikk fra NRKs arkiver. NRK Fantasi kan sende barnetimeserier fra klokka 07.00 til 19.00 hver dag for en billig penge: 800 tidligere sendte ukeserier fra barnetimen for de aller minste ligger bare og venter på å bli brukt.

Og slik er det NRK ser for seg framtida. Den nye digitale teknologien gjør det utrolig billig å lage egne nisjekanaler. Folke- og tradisjonsmusikken kan få sin egen kanal. Alt som trengs er to- tre medarbeidere til å dypdykke i NRKs rikholdige arkiver.

Byttelåner program

Allerede i dag bruker nystartede NRK Metro reportasjer og nyheter fra P1, P2 og Petre, de bare redigerer om stoffet til å passe sine lyttere. Det samme prinsippet kan brukes på tv. Fuglevik vil finansiere sju nye tv-kanaler for rundt ti prosent (200 millioner) av dagens utgifter til NRK1 og NRK2.

- I løpet av de nærmeste årene risikerer vi en massiv amerikanisering, det er først og fremst NRKs oppdrag å verne om de norske verdiene. Men vi trenger å få økt den årlige støtten med 100- 200 millioner, sier Fuglevik.