KRITISK: Ulrik Imtiaz Rolfsen mener at åremålsstillinger i kulturlivet må til for å sikre «debatt, nyskapning og nerve i produksjonene — og ikke minst ydmykhet: Maktposisjonen er bare til låns».    Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
KRITISK: Ulrik Imtiaz Rolfsen mener at åremålsstillinger i kulturlivet må til for å sikre «debatt, nyskapning og nerve i produksjonene — og ikke minst ydmykhet: Maktposisjonen er bare til låns». Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.Vis mer

- NRKs dramasjef er en eneveldig småkonge

Ulrik Imtiaz Rolfsen er ikke alene om å ville ha dramasjef på åremål.

(Dagbladet): I en kommentar i dagens avis skriver Ulrik Imtiaz Rolfsen at NRK bør ansatte dramasjefer på åremål. For mens kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas bare ansettes for seks år av gangen, er dramasjef Hans Rossiné fast ansatt i sin stilling.

«Dermed er den nåværende dramasjefen den første i NRKs moderne historie uten åremålsstilling. Han er eneveldig småkonge i NRK Drama - for evig tid - og forvalter millioner av kroner. År etter år», skriver Rolfsen.

Makt til låns Han mener at stillingen har mye å si for produksjonen av norsk tv-drama, og at en åremålsløsning derfor ville sørge for «at nye krefter med nye ideer, kanskje enda mer pågangsmot og mer tidsriktige evner, får en mulighet til å dele ut midler til nye kunstnere».

Rolfsen har regissert flere spillefilmer og står bak NRK-serien «Taxi». Ifølge regissøren er åremålsstillinger i kulturlivet en nødvendighet for å «sikre debatt, nyskapning og nerve i produksjonene — og ikke minst ydmykhet: Maktposisjonen er bare til låns».

-Viktig med åremål Det mener også Monica Boracco, leder for Dramatikerforbundet.

- Jeg må si meg enig med Ulrik. Det er ikke uten grunn at de fleste nøkkelposisjoner i norsk kulturliv er på åremål. Det er normen, nettopp for at man ikke skal bli for rigid eller sementert i forhold til kunstneriske valg, og hvilke mennesker man knytter til seg, sier Boracco.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun understreker at et eventuelt åremål må være langt nok til at dramasjefen får rom til å utvikle serier og tenke langsiktig.

PÅ ÅREMÅL: Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas.
Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
PÅ ÅREMÅL: Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- Men man kan få utrettet mye på seks år. Alle kulturinstitusjoner må sette vinduene på vidt gap og slippe inn frisk luft så de unngår å bli kvalt, sier hun.

- Det er definitivt viktig at denne typen stillinger rullerer, og det er nesten merkelig at en så viktig og mektig posisjon blir besatt med fast engasjement. Dramasjefen i NRK bør absolutt ansettes på åremål, sier Hauk Heyerdahl, leder i Skuespillerforbundet.

«Erobreren»-kritikk Dramasjef Hans Rossiné har den siste tiden fått kritikk fra flere hold, spesielt på bakgrunn av storsatsingen «Erobreren». Serien ble slaktet av anmelderne og det kom fram at flere kjente norske regissører hadde takket nei til å regissere den.

Tidligere leder for eksterne kjøp i NRK Drama, Edward A. Dreyer, skrev nylig en kronikk i Aftenposten der har beskyldte Rossiné for å ha «møtt kritikk og innvendinger med arroganse og manglende innsikt».

- Ingen småkonge Programdirektør i NRK Per Arne Kalbakk, mener imidlertid at Ulrik Imtiaz Rolfsen bommer når han omtaler dramasjefen som en eneveldig småkonge.

- Det er ikke slik det er å være leder i NRK. Dramasjef Hans Rossiné rapporterer til kulturredaktøren og må også forholde seg til TV-sjefen. I dag er det bare en åremålsstilling i NRK, og per dags dato foreligger det ingen planer om å endre på det, sier Kalbakk.

- Hvorfor ble dramasjefstillingen ble omgjort fra åremål til permanent stilling?

- Det hang sammen med en omorganisering i NRK der mange åremålsstillinger ble omgjort til faste stillinger, sier Kalbakk.

Fordeler og ulemper De fleste ledende kultursjefstillinger i Norge er i dag besatt på åremål. Nationaltheatrets teatersjef Hanne Tømta, Kulturrådets leder Anne Aasheim, daglig leder for Litteraturhuset Aslak Sira Myhre, påtroppende direktør for Rikskonsertene Turid Birkeland, og direktør for Norsk filminstitutt Nina Refseth, er alle ansatt i åremålsstillinger.

PÅ ÅREMÅL: Operasjef Per Boye Hansen. Foto: Tor Erik H. Mathiesen / Dagbladet
PÅ ÅREMÅL: Operasjef Per Boye Hansen. Foto: Tor Erik H. Mathiesen / Dagbladet Vis mer

- Fordelen med åremålsstillinger er at man da kan foreta vurderinger og evalueringer med jevne mellomrom. Ulempen er at man kan miste litt på langsiktighet, sier Kalbakk.

- Er det ikke et poeng at man åpner for å slippe til nye krefter i denne typen kreative lederstillinger?

- Det kan du si, men jeg er ikke enig i at dramasjefsstillingen er så spesiell at det burde gjelde egne regler for den. Vi har vært opptatt av at kultursatsingen skal være en del av den redaksjonelle satsingen, og ser på oss selv som en samlet mediebedrift.

Dramasjef Hans Rossiné ønsker ikke å kommentere saken.

Les Ulrik Imtiaz Rolfsens kommentar på siden 66 i dagens Dagbladet.

PÅ ÅREMÅL: Teatersjef Hanne Tømta ved Nationaltheatret.
Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
PÅ ÅREMÅL: Teatersjef Hanne Tømta ved Nationaltheatret. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
IKKE PÅ ÅREMÅL: Hans Rossiné, dramasjef i NRK.
Foto: Erlend Aas / Scanpix
IKKE PÅ ÅREMÅL: Hans Rossiné, dramasjef i NRK. Foto: Erlend Aas / Scanpix Vis mer