NRKs kulturrot

Er du blant dem som ikke aner hva NRKTVs kulturprogrammer heter, når de sendes eller hvem som leder dem, er du ikke den eneste. De siste åra har NRKs kulturprogrammer skiftet titler og programledere raskere enn programvert Terje Sølsnes har skiftet skjorter. For en TV-kanal som har sin lisenslegitimitet i de kulturelle forpliktelsene, er det mer enn et merkevareproblem når kulturinteresserte seere ikke aner om programmene heter «Kulturoperatørene», «Gydas vei» eller «Puck», eller om programlederne er Henry Notaker, Marta Nordheim eller Haagen Ringnes.

  • NRKTVs kulturdekning har de siste åra vært uten kontinuitet, og svært famlende når det gjelder å bygge sendeflater, ansikter og programmer seerne kan bli kjent med. Såkalt «branding», merkevarebygging, er noe av det viktigste i moderne TV-industri. Men i NRKTV er det en innebygd lovmessighet som sier at kulturprogrammer skal forandres og flyttes på straks de har fått en fast seerskare.
  • Det siste eksemplet er «Gydas vei» og «Agenda» på NRK1 på tirsdagene. Etter at de to programmene har fått en trofast seeroppslutning (230000 i snitt) - ikke minst takket være de to flotte programlederne Anne Hoff og Karin Westrheim i «Gydas vei» og «Agenda»s annerledeshet i form og innhold - må det selvsagt omkalfatres. «Agenda» fjernes fra skjermen, mens Hoff og Westrheim erstattes av nok en ny programleder, Martin Gaarder. Poenget er ikke Gaarder, men at kontinuiteten nok en gang brytes.
  • Noe av forklaringen på vanskjøtselen ligger i det organisatoriske. NRKFjernsynets kulturavdeling og kulturredaksjon har vært en kasteball i NRK-systemet. Avdelingene har vært løst opp og slått sammen, vært dyttet inn i NRK2, og ut igjen. Ansettelsen av Trond-Viggo Torgersen som programsjef i kulturavdelingen går vel neppe heller inn i historien som en av Einar Førdes genistreker. Etter ledelsesproblemer gikk Torgersen av ved årsskiftet for å bli strategisk rådgiver i NRK - og «Flode» på Oslo Nye til høsten.
  • Kulturprogrammer blir aldri vinnere på ratingkarusellen. Kvalitet, opplevelse og substans er deres primære siktemål, ikke seertall alene. Derfor må TV-direktør Hans-Tore Bjerkaas nå få slutt på NRKTVs evinnelige kulturfomling, og sørge for en dekning som ivaretar NRKs forpliktelser og profesjonalitet.