- NRKs nye gullgutter

- Radioresepsjonen er en viktig merkevare for NRK, mener PR-ekspert.

MEGASUKSESS: Det kan virke som om alt Radioresepsjonen tar i blir til gull - ihvertfall til en kjempesuksess. Fra venstre Tore Sagen, Steinar Sagen og Bjarte Tjøstheim. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
MEGASUKSESS: Det kan virke som om alt Radioresepsjonen tar i blir til gull - ihvertfall til en kjempesuksess. Fra venstre Tore Sagen, Steinar Sagen og Bjarte Tjøstheim. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.Vis mer

(Dagbladet): Det ser ut til at alt brødreparet Steinar og Tore Sagen, sammen med Bjarte Tjøstheim, tar i blir til gull. Startskuddet gikk 2. januar 2006, med første sending av «Radioresepsjonen» på NRK P3.

Siden den gang har trioen erobret flere medieplattformer, og i høst har gjennomsnittlig 169 000 seere fulgt med på Radioresepsjonens «lettbente underholdningsprogram» på tv.

- Etter «Trekant» er «Radioresepsjonen på tv» et av de mest sette programmene på NRK3 noensinne. Programmet er en av de største suksessene kanalen har hatt, sier Analysesjef i NRK, Kristian Tolonen.

Satset på Den originale radioversjonen hadde sin siste sending på selveste nasjonaldagen i år. I 2010 hadde programmet et snitt på 121 000 lyttere per sending, men det var etter gutta hadde gått av lufta de ble mest hørt - radioprogrammet sto for opptil 30 prosent av all podkastnedlasting fra NRK.no, og i perioder ble «Radioresepsjonen» lastet ned 400 000 ganger i uka.

De høye lyttertallene var en av grunnene til at Statskanalen ville ha radiogutta på skjermen.

UTSOLGT PÅ TO TIMER:  Radioresepsjonen spilte sine jingler med Kringkastingsorkesteret på Rockefeller 3. og 10. mai. Det første showet ble utsolgt på to timer.
Foto: Erlend Aas / Scanpix
UTSOLGT PÅ TO TIMER: Radioresepsjonen spilte sine jingler med Kringkastingsorkesteret på Rockefeller 3. og 10. mai. Det første showet ble utsolgt på to timer. Foto: Erlend Aas / Scanpix Vis mer

- De er veldig morsomme, og er blitt sterkt satset på med mye radiosendetid. Det er viktig for NRK å bygge opp humortalent. Når de gjorde det så godt på radio, var det en strategi å gi dem andre områder å utfordre seg på, sier prosjektsjef i NRK Underholdning, Charlo Halvorsen.

I mai tok også Radioresepsjonen steget opp scenen, og spilte radiojingler sammen Kringkastingsorkesteret. Begge konsertene ble utsolgt - den første på to timer.

Boksuksess Fansen kan kjøpe både t-skjorter og DVD med Tore, Steinar og Bjarte, i tillegg til «Den relativt store boka om Radioresepsjonen». Den ble utgitt i begynnelsen av oktober, og er allerede trykket i tre opplag på 15 000 eksemplarer.

- Veldig mange bøker selger 2000-3000 eksemplarer, 15 000 altså veldig mye, sier Mona Ek, markedsansvarlig i Aschehoug.

Daglig leder i reklamebyrået Kitchen, Haakon Dahl, tror programledernes «avslappede og ironiske» humor er grunnen til at de tre er blitt så populære.

LIVE-SENDING PÅ HOVE: Under fjorårets Hovefestival på Tromøya hadde Radioresepsjonen live-seninger, hvor mengder av tilskuere samlet seg hver dag for å få de med seg.
Foto: Tor Erik Schrøder / SCANPIX
LIVE-SENDING PÅ HOVE: Under fjorårets Hovefestival på Tromøya hadde Radioresepsjonen live-seninger, hvor mengder av tilskuere samlet seg hver dag for å få de med seg. Foto: Tor Erik Schrøder / SCANPIX Vis mer

- Dette er nok et eksempel på hva NRK kan produsere av humortalenter. «Radioresepsjonen» har gått gradene, og nå slår de virkelig til. De har noen verdier knyttet til seg, som står sterkt. «Radioresepsjonen» har en plass i hodene til folk, og dermed kan du godt kalle dem en merkevare, sier Dahl og fortsetter:

- De er viktige for NRK. Det er et stykke opp til Bård og Harald enda, men de kan godt være NRKs nye gullgutter.

Den 12. januar er Sagen gange to og Tjøstheim tilbake i ruta for å lage seks nye «Radioresepsjonen på tv»-program. Hva som skjer etter det, er ennå uvisst.

- Det har vært snakket om både radio og tv, men hva som skjer er ennå ikke bestemt, sier prosjektleder i NRK Marked, Katrine Andersen.

• Les også om Radioresepsjonens videre planer: - Ran, sommerkassett eller spillefilm

OGSÅ BOK: Her i bil, men Radioresepsjonen-gutta ga i høst ut boka «Den relativt store boka om Radioresepsjonen» på Aschehoug. Allerede er den trykket i tre opplag og 15 000 eksemplarer. Foto: Lars Myhren Holand
OGSÅ BOK: Her i bil, men Radioresepsjonen-gutta ga i høst ut boka «Den relativt store boka om Radioresepsjonen» på Aschehoug. Allerede er den trykket i tre opplag og 15 000 eksemplarer. Foto: Lars Myhren Holand Vis mer