Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Anmeldelse: «Sanditon» på NRK

NRKs romjulsserie: Lettbent og britisk

Jane Austen-baserte «Sanditon» byr på intriger, forelskelse og god gammeldags catfighting.

ROMJULSDRAMA: Britiske «Sanditon» vises på NRK i romjula, og har premiere 1. juledag. Foto: Simon Ridgway / Red Planet / ITV
ROMJULSDRAMA: Britiske «Sanditon» vises på NRK i romjula, og har premiere 1. juledag. Foto: Simon Ridgway / Red Planet / ITV Vis mer

TV: Den potensielt respektløse, ydmykende og kyniske disiplinen det er å publisere avdøde musikere og forfatteres uferdige materiale, oppstod ikke med Tupac, Michael Jackson og Stieg Larsson.

Allerede i 1825 ble Jane Austens «syvende roman» gitt ut, syv år etter hennes død.

Hun rakk bare å skrive elleve kapitler av «Sanditon», men etablerte rollegalleriet, intrigene og settingen tilstrekkelig til at den i to århundrer har vært et yndet offer for viderediktning. Nå har tiden kommet for tv-serieversjonen, som vises på NRK i romjulen.

«Sanditon»

4 1 6

Drama

Premiere 1. juledag kl. 22.15 på NRK1. Alle episoder publiseres i strømmetjenesten NRK TV samme dag.
Beskrivelse:

Jane Austens uferdige roman har blitt fornøyelig intrige fra den britiske kysten.

Kanal:

NRK1 og NRK TV

«Frøken Austen kan avstå fra å gjøre piruetter seks fot under.»
Se alle anmeldelser

Heldigvis virker det lille kildematerialet å være av tilstrekkelig kvalitet, og utbroderingen av det såpass kyndig gjort, til at frøken Austen kan avstå fra å gjøre piruetter seks fot under.

Badeby

Tittelen refererer til en fiskelandsby som er i ferd med å overtas av den moderne tid, og omdannes til feriested ved den britiske kysten.

Bak byggeprosjektet står den entusiastiske gründeren Tom Parker (Kris Marshall, best kjent som kåtsabben Colin fra «Love Actually»). Han er overbevist om at den nye dillen «bading i sjøen» er det neste store, og installerer såkalte bademaskiner (omkledningsboder som trekkes av hester ned til vannet) på stranden, og arrangerer ball for å skape blest nok til å overbevise investorene om å holde ut.

Inn i dette universet ramler den typiske Austen-heltinnen Charlotte (Rose Williams), naiv, rettvis og impulsiv, som bor hos Parker og hans kone for sommeren.

Hun introduseres raskt for resten av rollegalleriet, som alle naturligvis defineres ut fra klasse, sosial status og størrelsen på bankkontoen. Og naturligvis utseende, i hvert fall hvis man er ung og i giftemoden alder.

SENTRALE KARAKTERER: (Fra venstre) Sidney Parker (Theo James), Charlotte Heywood (Rose Williams), Miss Lambe (Crystal Clarke), Lady Denham (Anne Reid), og Tom Parker (Kris Marshall). Foto: 	Simon Ridgway / Red Planet / ITV
SENTRALE KARAKTERER: (Fra venstre) Sidney Parker (Theo James), Charlotte Heywood (Rose Williams), Miss Lambe (Crystal Clarke), Lady Denham (Anne Reid), og Tom Parker (Kris Marshall). Foto: Simon Ridgway / Red Planet / ITV Vis mer

Intriger og klassekamp

Vi har Parkers investor, den barnløse enken Lady Denham (Anne Reid), som tar Charlotte under sin vinge og fungerer som denne seriens enkegrevinne fra «Downton Abbey».

Vi har hennes fattige nieser og nevø, som alle virker å sirkle seg inn mot tantes formue, koste hva det koste vil. Og vi har naturligvis den arrogante, men akk, så kjekke Sidney (Theo James), Parkers lillebror.

Alt ligger altså til rette for både intriger, klassekamp og hormonell svinsing og svansing, i sommerlige omgivelser langs den forblåste, britiske kysten.

Ensemblet er tiltalende, om ikke satt på de helt store skuespillprøvelsene, og dramaet utfolder seg temmelig etter boka, foreviget med filmhåndsverksmessig kompetanse, om ikke alltid finesse.

Det er akkurat så lettbent fornøyelig og britisk som det høres ut som.

Eviggrønn

Serieskaper Andrew Davies sto bak den populære «Stolthet og Fordom»-miniserien fra midten av nittitallet, og er således bevandret i Austens verden.

Han gjør sitt for å bringe den inn i det 21. århundre, uten å gå altfor mye på akkord med datidens sosiale normer og kjønnsroller. Både kvinneundertrykkelse og rasisme inkorporeres i handlingen.

Mye av den trøblete kjønnspolitikken omgås ved at man lar rollefigurene knise av, reagere på eller konfrontere den, som under en preken der presten forkynner til de oppmøtte kvinnene at de behager Vårherre bare ved «å blomstre som de gjør, for så å la seg plukke.»

Purister har allerede rynket på nesen da serien ble vist i England, ikke minst fordi den er mer sexete enn man er vant til, men noen anakronismer får man finne seg i.

Temaer som forelskelse, griskhet, slutshaming, maktposisjonering og god gammeldags catfighting er uansett eviggrønne, og like potente kilder til drama nå, som i Austens tid.

(Anmeldelsen er basert på de første tre, av totalt åtte, episoder.)