FILMTURISME: Nordmenn strømmer til Rjukan for å lære mer om historiene bak tv-serien "Kampen om tungtvannet". Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
FILMTURISME: Nordmenn strømmer til Rjukan for å lære mer om historiene bak tv-serien "Kampen om tungtvannet". Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

NRKs suksesserie førte til rekordbesøk for museet ved Rjukan

Alle vil se områdene fra «Kampen om tungtvannet».

(Dagbladet): TV-serien «Kampen om tungtvannet» fikk strålende kritikker og slo alle seerrekorder da den ble vist på NRK i vinter.

Rundt 1,3 millioner satt benket foran skjermen hver søndag for å se serien om tungtvannsaksjonen ved Rjukan under andre verdenskrig. I tillegg strømmet mange nordmenn de seks episodene på nett.

Museumsrekord Nå smitter suksessen over på Industriarbeidermuseet som holder til på gamle Vemork Kraftstasjon på Rjukan, stasjonen som huset Norsk Hydro fram til 1971.

Museet opplever om dagen publikumsrekord og melder om at «Alle vil oppleve krigsdramaet på Vemork».

- Vi har hatt en knallsesong, med mer enn en dobling av fjorårets tall. Til nå har hele 27400 vært innom, opp mot 25400 i hele fjor. Det er utrolig gøy med sånn respons, sier direktør Runar Lia ved Norsk Industriarbeidermuseum.

To ganger denne sommeren har museet satt publikumsrekord, sist 21. juli da 1104 stykker tok turen.

Aldri før har like mange kommet for å besøke områdene der en av krigens mest dramatiske historier skjedde. Og denne sommeren er første sommer museet har hatt over 1000 besøkende på en og samme dag.

Gir serien æren Direktøren ved museet gir NRK-serien «Kampen om tungtvannet» mye av æren for den nye suksessen.

- Tv-serien har fått en voldsom effekt. Mange vil oppleve hvordan det var her under aksjonen og se hvor det virkelig skjedde, sier Lia til Dagbladet.

Det har blitt så mye besøk ved museet at parkeringsplassen har vært full, og de til tider har måtte avvise folk.

- Det er en utfordring vi aldri har hatt tidligere. Vi har nå tre ansatte bare for å dirigere parkeringen, forteller Lia.

Serien gjør det bra i utlandet Det er hovedsakelig nordmenn og skandinaver som har troppet opp ved museet i sommer. Det forundrer ikke regissør Per-Olav Sørensen.

- Det er veldig moro, men overrasker meg ikke. Når en serie får nesten to millioner seere, om man inkluderer tallene fra nett, får den en veldig påvirkningskraft, sier Sørensen til Dagbladet.

Serien er akkurat blitt vist i England og skal nå vises på TV i land som Irland, Frankrike, Russland og Canada, forteller Sørensen. Han mener at museet bare må forberede seg på å få inn nye horder av besøkende.

- Det har vært veldig morsomt å følge Twitter fra England i det siste, serien har fått mye oppmerksomhet der. Etter at den norske bølgen har lagt seg i Rjukan, får de nok et påsig fra utlandet også, sier Sørensen.