NRKs TV-aksjon koster 38 millioner kroner

Dyr giverglede under TV-aksjonen 2015.

Den årlige TV-aksjonen er helt avhengig av frivillig arbeid, og arrangørene håper på at 100.000 bøssebærere vil bidra for Regnskogfondet søndag.

Men allerede før bøssebærerne har begynt å gå, er 38 millioner kroner brukt opp på å administrere aksjonen, skriver Aftenposten.

Pengene går til personal- og driftskostnader i sekretariatet som er oppnevnt av Regnskogfondet, samt til reklame og reiseutgifter. NRK får betalt 3,7 millioner kroner for å lage selve TV-sendingen som går søndag kveld.

Leder i Regnskogfondet Lars Løvold mener dette er lite penger og kaller TV-aksjonen blant verdens mest kostnadseffektive aksjoner.

- For hver 200-lapp vi har brukt, får vi 1.000 kroner igjenDet vil si at vi bruker under en femdel i kostnader for å få hele landet til å reise seg for en god sak og for å få hele landet til å bli kjent med en viktig sak, sier Løvold til NTB.

Han sier TV-aksjonen får en rekke gaver og kostnadsreduserende støtte som gjør at utgiftene kan holdes nede.

- Jeg mener oppslaget gir et helt feilaktig inntrykk av hvor effektivt dette er. Jeg synes også det er en tvilsom timing, fordi det kan ødelegge for givergleden, sier Løvold om Aftenposten-saken.

(©NTB)

DYR TV-AKSJON: Haddy N'jie er blant programlederne under årets TV-aksjon. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
DYR TV-AKSJON: Haddy N'jie er blant programlederne under årets TV-aksjon. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer