NSBedre

Norge er et land for spesielt interesserte. Samholdet i Utenforlandet sveises sammen av misnøye.

Vi har ingen felles fiende, ingen ytre trussel som gjør oss sterke. Såper på TV2 og sosialdemokratiets søvndyssende velferd gjør oss sløve, kravstore og misfornøyde. Derfor klager verdens rikeste folk på det utroligste. Som når passasjerene tordner mot NSBs enorme publikumsoffensiv: Signatur-togene.

  • NSB bruker 3,1 milliarder kroner på å ruste opp banenettet og kjøpe Signatur-tog fram til 2001. Disse aerodynamiske togsettene, som likner på flytogene, har en topphastighet på 210 km/t. Vognene er flottere enn Kongens, men Ola Togtulling klager. På Sørlandsbanen har misfornøyde passasjerer døpt Signatur-toget til Spypilen. Folk blir reisesyke og kaster opp. Ubehaget blir sammenliknet med danskebåten i høy sjø. Hørt på maken: Av alt som burde gjøre oss kvalme på danskebåten, er bølger det minste problemet.
  • Reisetida mellom Oslo og Kristiansand er blitt redusert med 59 minutter. Nå tar turen bare fire timer, men vi klager på at det går for fort. Strekningene Kristiansand- Stavanger og Oslo-Trondheim er blitt redusert med om lag 30 minutter. Fra sommeren av blir også Bergensbanen utstyrt med Signatur-tog. I stedet for å klage, enten på at det krenger i svinger eller koster noen kroner mer, burde vi gi NSB all mulig honnør for satsingen - en oppgradering som NSB gjør uten økonomisk hjelp fra staten.
  • Den ene kuldegraden virker som ti når jeg entrer Signatur-toget på Oslo S - for første gang. Det er bare plasser igjen på 1. klasse, eller Signatur Pluss, som det heter. En behagelig betjening tar meg imot og viser vei til et okergult skinnsete med god beinplass. Jeg får opplyst hvor salongen befinner seg, og at jeg bare kan forsyne meg med frukt, aviser og drikke. Hodetelefoner blir utlevert, man kan velge mellom radio og musikk på cd. Nesten lydløst og på fløyelsmyke skinner skjærer vi gjennom landskapet. Maten blir snart servert, en liten treretter av typen man får på fly. Rødvin on the coach , eller annen drikke, om man måtte ønske.
  • Vi er mange som elsker å reise med tog. Mens fly er befraktning, er tog en bevegelse på skinner. Med Signatur-togene kommer NSB virkelig på banen som en konkurrent til SAS og Braathen. De nye supertogene har møteplasser, lekerom og små lommer. Kafeen kan by på det samme som de i storbyens hippe navle. Folk er hyggeligere på tog, vi både har og tar oss tid til å bli litt kjent med hverandre. Og vår kollektive samvittighet plages mindre: Ikke en eneste forurensende gass er sluppet løs på ozonlaget. Signatur-togene er et stort skritt til det NSBedre.