HAR DET BRA: Kong Harald blir tatt imot av ordfører Jon-Ivar Nygård under sitt besøk til Gamlebyen i Fredrikstad i august forbindelse med byens 450-årsjubileum. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
HAR DET BRA: Kong Harald blir tatt imot av ordfører Jon-Ivar Nygård under sitt besøk til Gamlebyen i Fredrikstad i august forbindelse med byens 450-årsjubileum. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

NTB med feil­melding om at kongen er død

- Vi beklager på det sterkeste.

(Dagbladet): Klokka 12.06 i dag sendte NTB ut følgende melding til norske medier: Norge er i sorg. Kong Harald V er død, xx år gammel. Kongen døde xxxx(dag/dato) (hjemme/på sykehus el.l.) klokken xxx.

12.09 kom korreksjonen. - Vi beklager på det sterkeste.

- Meldingen skal nå være fjernet fra NTBs nyhetsportal, og vi ber om at ingen bruker stoffet. Under arbeid med bakgrunnsmateriale ble saken ved en feil sendt ut, sto det i korrigeringen.

Ifølge kronprins Haakon er kongen i fin form.

– Kongen er ved god helse, sier kronprinsen til NRK under et besøk i Langesund hvor han følger med på den omfattende olje- og kjemikalieøvelsen Scope.

– NTB har beklaget, og alle kan gjøre feil, sier kronprins Haakon.

Legger seg flat

NTB beklager feilen på det sterkeste.

– Det er svært beklagelig at vi sendte ut en feil melding om kongens død. Alle i NTB er veldig lei seg for at dette skjedde, sier NTBs sjefredaktør og administrerende direktør Mads Yngve Storvik.

Redaksjonen har bakgrunnssaker og nekrologer om en rekke kjente personer liggende i en egen mappe. Ved jevne mellomrom oppdateres disse. Det var i forbindelse med en slik oppdatering saken ble sendt ut ved en feil.

– Alt tyder på at det er en teknisk feil, og vi ettergår nå våre systemer for å finne ut hva som sviktet. Normalt skal en melding gjennom flere redaksjonelle ledd før den går ut på linjene våre, sier Storvik.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han sier at NTB oppdaterer rutinemessig omtaler av kjente personligheter når det er ledige øyeblikk.

– Oppdateringen av nekrologen om kongen var utelukkende en rutinemessig gjennomgang. Dessverre førte oppdateringen til at saken gikk ut på våre linjer. Vi beklager på det sterkeste overfor kong Harald, sier Storvik.

Utrolig pinlig

- Dette må være alle redaksjoners mareritt. Feil som ikke skal skje. Samtidig ser vi at NTB var raskt ute med å rette og beklage. Det er viktig og bra, sier Norsk Presseforbunds generalsekretær Elin Floberghagen til Dagbladet.

Kongehusekspert Kjell Arne Totland mener feilen er en skandale og beskriver feilen som «utrolig pinlig» for NTB.

- Dette er jo slikt som ikke skal skje- og i alle fall ikke hos NTB, som jo nærmest betjener samtlige medier i Norge og det gikk atpåtil hele fire minutter før nyheten ble trukket tilbake. Jeg vil anta det nå blir skikkelig oppvask og ikke minst en skikkelig gjennomgang av rutinene på nyhetsdesken i NTB, sier han.

Totland mener det er første gang noe slikt har skjedd med et medlem av kongefamilien i Norge, men forteller at det har skjedd i utlandet.

BBC kunngjorde dronning Elizabeths angivelige bortgang for et par år siden og tidligere ble det skrevet i en britisk storavis at prins Philip var død.

- Sannsynligvis skyldes dette menneskelig svikt. Kongen lever i beste velgående, sier Se og Hørs kongehusekspert Anders Johan Stavseng til Dagbladet.

- Først og fremst er det synd på personen som har gjort tabben. Men dette kan skje alle, sier han.

Dyp beklagelse

- Vi beklager på det dypeste og vi har også beklaget til kongehuset, sier Ole Kristian Bjellaanes, nyhetsredaktør i NTB.

Ifølge Bjellaanes ser det ut til at saken om kongens død ikke er blitt publisert av noen medier som er kunder av NTB.

- Vi sendte ut igjen en melding med en gang om at dette ikke var riktig. Så selve meldingen har ikke nådd offentligheten. Vi jobber nå med å finne mer ut av hva som har skjedd. Så vidt vi vet skjedde det en teknisk feil. Sånt skal ikke skje og vi er veldig lei oss for at det har skjedd, sier han.

Han håper og tror at feilen ikke fører til mindre tilit blant mediebrukerne.

- Det er ikke mediene, men oss det burde gå ut over. Jeg håper og tror at kundene våre ser dette som en enkeltstående glipp, sier han.