Morten Zontag fikk ikke solgt sitt Skrik-trykk på Masterpiece-messen i London. 
Foto: Steinar Buholm/Dagbladet.
Morten Zontag fikk ikke solgt sitt Skrik-trykk på Masterpiece-messen i London. Foto: Steinar Buholm/Dagbladet.Vis mer

Null Munch-salg i England

Kunstforhandleren Kaare Berntsen dro ingen salg i land på den prestisjetunge kunstmessen «Masterpiece» i forrige uke.

(Dagbladet): Timingen var perfekt da forhandlerhuset Kaare Berntsen ankom den fremvoksende luksuskunstmessen Masterpiece for litt over en uke siden.

- Vi merket at Munch er i vinden. Skrik-salget på Sotheby's forsterket selvfølgelig interessen. Dessuten foregår det en Munch-utstilling på Tate-galleriet, så til og med t-banene er tapetsert med Munch-bilder, sier leder i kunstavdelingen Morten Zondag.  

Kaare Berntsen fikk dessuten forhåndsomtale i den etablerte finansavisa Financial Times, så skulle alt ligge til rette for en salgssuksess på messen.

Likevel fikk ikke kunsthandleren solgt noe.

Drar ikke hjem tomhendte - Føler du at dere drar tomhendte hjem?
- Tvert imot. Siden det er første gang vi var med på en sånn messe, var det viktigst å vise at vi kan gjøre en faglig profesjonell presentasjon på et stort arrangement som Masterpiece, så vi vinner aksept hos kjøperne som en seriøs aktør, sier Zondag.

På de punktene mener Zondag å ha lykkes:

- Vi har markert oss som en av verdens ledende kunsthandlere på verker av Munch med dette, sier han.

Trange tider Dagens Næringsliv meldte i går at Kaare Berntsen går med flere millioner i underskudd for tredje år på rad, og daglig leder Thomas Berntsen sier der at det er særlig i det dyreste segmentet at de sliter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed hadde nok ikke et salg av Skrik-trykket til 15 millioner kunstforhandleren hadde med seg på messe, eller en av de andre verkene i katalogen med en totalverdi på 100 millioner, vært å forakte.

- Men Masterpiece som sådan er ikke noen kritisk aktivitet for oss, sier daglig leder Thomas Berntsen.

Tenker langsiktig Etter Zondags sigende må man uansett anlegge et mer langsiktig perspektiv for å vurdere om en messe blir en salgssuksess.

- Vi har sendt salgspresentasjoner til fire av fem verdensdeler. Og vi vet at representanter fra noen av de virkelig kjente samlerhusene har vært innom, enten offisielt eller inkognito.

Dermed er det ikke utenkelig at drømmesalget kommer i stand som en følge av messen.

- Hvor nært er dere et salg nå?
- Du kan si det på den måten at jeg er like spent hver gang det ringer et ukjent nummer fra utlandet, sier Morten Zondag.