DEBATT

Debatt: Byutvikling

Nullvekstmål bidrar til bedre bymiljø

Vi mener at nullvekstmålets styrker klart overgår svakhetene. Det er likevel rom for forbedringer.

ELBIL ER OGSÅ BIL: Et argument for å skrote nullvekstmålet er at innfasing av elbiler gir utslippsreduksjon, som gjør målet mindre relevant. Men en elbil er fortsatt en bil, den bruker også veikapasitet og parkeringsareal og bidrar til kø, ulykker, støy og svevestøv, skriver innsenderne. Foto: Jens O. Kvale / NTB Scanpix
ELBIL ER OGSÅ BIL: Et argument for å skrote nullvekstmålet er at innfasing av elbiler gir utslippsreduksjon, som gjør målet mindre relevant. Men en elbil er fortsatt en bil, den bruker også veikapasitet og parkeringsareal og bidrar til kø, ulykker, støy og svevestøv, skriver innsenderne. Foto: Jens O. Kvale / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Nullvekstmålet fastslår at den totale kjørelengden ikke skal øke i de store byområdene.

Rett før kommunevalget ble det inngått et bompengeforlik som stadfester at nullvekstmålet nå skal revideres. Utfallet av dette vil, etter vår mening, sterkt påvirke areal- og transportutviklingen i byområdene. Vi baserer dette på egen forskning om hvordan kommuner, fylkeskommuner og staten samarbeider for å utvikle attraktive og levende byer, med lave klimagassutslipp.

Nullvekstmålet knyttes ofte til argumenter om at mindre biltrafikk gir bedre plass til kollektivtransport, syklende og gående i byene. I et innlegg i Aftenposten 15. desember argumenterer byrådsleder Raymond Johansen og byråd for byutvikling Hanna Marcussen for at nullvekstmålet må forsterkes, ikke skrotes.

De peker på at nullvekstmålet har vært et viktig premiss for å snu en bilbasert byutvikling, og at det er sentralt i arbeidet for å oppnå ren luft i byene, trygge skoleveier, næringslivets konkurransekraft og reduserte klimagassutslipp.

Et av argumentene som brukes for å skrote nullvekstmålet er at innfasing av elbiler gir utslippsreduksjon, som gjør målet mindre relevant. Men en elbil er fortsatt en bil. Gjeldende nasjonal transportplan slår fast at nullvekstmålet er et virkemiddel for å oppnå en rekke ulike mål, i tillegg til reduserte klimagassutslipp.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer