Debatt: Bypakkene

Nullvekstmålet for personbiltrafikk må bestå

En endring ville være en katastrofe for alle som jobber for moderne og grønn byutvikling.

SVEVESTØV: Mer biltrafikk fører ikke bare til økte klimagassutslipp. Når det blir flere biler på veiene inn til byene blir det mer helsefarlig svevestøv, skriver artikkelforfatteren. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
SVEVESTØV: Mer biltrafikk fører ikke bare til økte klimagassutslipp. Når det blir flere biler på veiene inn til byene blir det mer helsefarlig svevestøv, skriver artikkelforfatteren. Foto: Lise Åserud / NTB scanpixVis mer
Meninger

I skrivende stund pågår det en dragkamp mellom Frp og de andre regjeringspartiene om bilpolitikk. I verste fall gir regjeringen etter for Frp's krav om å endre nullvekstmålet for personbiltrafikk. Det ville være en katastrofe for alle som jobber for moderne og grønn byutvikling.

I dag er det politisk enighet om at personbiltrafikken inn til norske byer ikke skal vokse. Det er bra. Mer biltrafikk fører ikke bare til økte klimagassutslipp. Når det blir flere biler på veiene inn til byene blir det mer helsefarlig svevestøv. Flere biler gir mindre plass til syklister og fotgjengere. Færre biler bedrer trafikksikkerheten for skolebarn og gir plass til mer byliv.

Det er ikke uendelig med areal til flere biler når befolkningen øker i byene. Det er dette som er utgangspunktet for enigheten om nullvekstmålet. Dessverre står målet i fare for å smadres av et stadig mer bilpopulistisk Frp.

Forslaget partiet trolig går inn for er å erstatte nullvekstmålet med et såkalt «nullutslippsmål». I takt med teknologiutvikling som gir oss effektive og stillegående elbiler ser Frp ut til å mene at vi kan tåle flere biler trykket inn i norske byer. Dessverre innebærer forslaget en total tilsidesettelse av alle de andre formålene som nullvekstmålet inkluderer. Det handler ikke bare om klimagassutslipp. Det handler om hvordan vi vil at byene våre skal være.

Oslo vokser med tusenvis av innbyggere hvert år. Samtidig var virkeligheten i 2015 at anslagsvis 200 000 av innbyggerne bodde i områder med helseskadelig luft. Selv om byrådet i rekordfart har kuttet luftforurensing, vokser fortsatt ett av fem Oslobarn opp med astma før fylte ti år. Andelen som sykler til skolen er nesten halvert siden 90-tallet.

Vissheten om befolkningsvekst, ønsket om levende byrom og en framtid trygg fra klimakrise, gjør at De Grønne i byråd har ført en politikk for å redusere biltrafikken i sentrum. Frp blir nødt til å svare for hvordan de ser for seg at hovedstaden og de andre norske storbyene skal se ut, om vi skal gi personbilen større forrang i bybildet.

Det er umoderne å planlegge byen på bilen bilens premisser. Den er stor, klumpete og opptar enormt mye areal. Det betyr ikke at det skal bli bilfritt overalt, men vi kan ikke ta utgangspunkt i at det er greit med flere biler i byene. Forslaget om å erstatte nullvekstmålet viser hvor gammeldags Frp tenker om byutvikling.

Parallelt med forsøket på å ødelegge nullvekstmålet vil Frp også skrote elbilfordeler. Men en kø med elbiler er fortsatt en kø. Og en elbil virvler opp like mye svevestøv og tar like mye plass som en fossilbil.

Ikke bare vil partiet erstatte et helhetlig mål for bedre byer, med ett som er langt snevrere, de vil også fjerne flere av tiltakene som kutter utslipp fra bilparken! Det er nesten ikke til å tro. Frp's troverdighet på transport og miljøpolitikk blir bare verre for hver dag som går.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.