ENDA ET NETTBRETT: Apple lanserte to nye iPad-modeller i går. Men tida da selskapet dominerte dette markedet er over. Foto: AFP /Scanpix
ENDA ET NETTBRETT: Apple lanserte to nye iPad-modeller i går. Men tida da selskapet dominerte dette markedet er over. Foto: AFP /ScanpixVis mer

Ny digital hverdag for Apple

Er vinduet for dominans i ferd med å lukke seg?

Apple er verdens mest verdifulle merkevare, et av verdens mest innovative teknologiselskaper, og den viktigste premissleverandøren på feltet «digital livsstil». Slik vil det nok være lenge ennå.

Men tida da alle piler pekte rett opp for Apple, ser ut til å være over.

I går kveld hadde selskapet sin andre produktlansering på like mange måneder. Sist handlet det om iPhone og iOS 7, denne gang var det nettbrettet iPad, bærbare Macer og operativsystemet Mac OS X Mavericks som sto i fokus.

Den største nyheten var vel iPad Air, det nye nettbrettet som, ja, du gjettet det, er både tynnere, lettere og raskere enn det gamle.

Nye versjoner av Apples bærbare maskiner, og en ny, stor oppgradering av operativsystemet Mac OS X som kan lastes ned gratis, var også blant nyhetene. At Mac OS X Mavericks skal gis bort gratis, i likhet med kontorpakka iWorks med tekstbehandler, regneark og presentasjonsprogram, er interessant. Det sier blant annet noe om at Mac-programvaren ikke er like viktig for brukerne som den var dengang datamaskinen var senter i det digitale livet. I dag handler det meste om nettet.

Mottakelsen fra fanboys, teknologipresse og bransjeanalytikere av gårsdagens produktnyheter var en anelse lunken, noe Apple etter hvert må begynne å bli vant til. Det er en stund siden sist en Apple-presentasjon ble møtt av hoderystende beundring og samstemt jubel.

Analyserer man Apples markedsposisjon i ulike segmenter, og de enkelte produktene og produktlinjene opp mot konkurrentenes, finner man da også sårbarheter både her og der.

Apples innovasjonskraft er ikke like eksplosiv som i årene selskapet forbløffet oss mest. iTunes-strategien virker å stå i stampe, mens forbrukerne migrerer til strømmetjenester som Netflix og Spotify.

I markedet for stasjonære og bærbare datamaskiner har Apple alltid vært en nisjeaktør. Til tross for at «alle» skal ha Mac, er ikke den samlede markedsandelen for de tre siste utgavene av operativsystemet MacOS X mer enn 6,65 prosent.

Innenfor mobil databruk har situasjonen vært en helt annen. Det er ikke er så lenge siden Apple «eide» smarttelefonmarkedet med iPhone, og det ikke fantes andre nettbrett å ta seriøst enn iPad. I dag er det Android som er det suverent dominerende operativsystemet for mobile enheter, med rundt 80 prosent markdesandel. Det er heller ikke lenger slik at «alle» nettbrett er en iPad.

Langt derifra, faktisk.

Man kan, som CNN Money, rapportere at iPadens markedsandel er falt fra mer enn 60 prosent, til 32 prosent. Salget har falt med 27 prosent bare i tredje kvartal i år, ifølge nettstedet. Business Insider tegner et enda mørkere bilde, der markedsandelen er ned fra hele 71 prosent i første kvartal 2012, til 28 prosent i andre kvartal i år.

IKKE LENGER RETT OPP: Apple-sjef Tim Cook må stake ut kursen i en periode da det ikke lenger er mulig for Apple å dominere det digitale livsstilsmarkedet slik selskapet gjorde tidligere på 2000-tallet. Foto: AFP/Scanpix
IKKE LENGER RETT OPP: Apple-sjef Tim Cook må stake ut kursen i en periode da det ikke lenger er mulig for Apple å dominere det digitale livsstilsmarkedet slik selskapet gjorde tidligere på 2000-tallet. Foto: AFP/Scanpix Vis mer

Det rapporteres også at den «rimelige» iPhone-modellen, 5C, er tyngre å flytte ut av butikkene enn Apple hadde forutsett (men omtrent like tung som noen av oss spekulerte i da den ble lansert). Nå har underleverandørene fått beskjed om å roe ned produksjonen av deler.

Apple tjener fortsatt penger som gress, og sitter på de mest lukrative produktene i sine markedssegmenter. Det høres selvsagt også med til historien at en lavere markedsandel ikke er det samme som at veksten er stanset opp. Det er totalmarkedet som eksploderer.

Men det nye klimaet kan måles på børsen, også. Siden den historiske toppnoteringen i september i fjor er aksjen ned med nesten 200 dollar, fra over 700 dollar til 518 dollar og noen cent ved børsslutt i går.

Har Apple mistet grepet? Jeg tror ikke nødvendigvis det.

Spørsmålet har vært en gjenganger de siste par årene, forsåvidt av gode grunner. Den nye toppsjefen, Tim Cook, er heller ikke en type som skaper trygghet for at den radikale innovasjonstanken fortsatt råder i selskapet.

Apples enestående suksess etter Steve Jobs tilbakekomst i 1997 har, mer enn noe annet, handlet om å lede et par generasjoner forbrukere inn i den digitale kulturens tidsalder. Det har selskapet gjort ved å definere og åpne helt nye markedssegmenter med ikoniske produkter som iMac, iPod, iPhone og iPad.

Men i dag er den såkalte «digitale livsstilen» blitt hverdag for de fleste av oss. Dessuten finnes det naturlige grenser for hvor mange produktkategorier det er mulig å finne opp.

I nettalderen er det heller ikke like sentralt hva slags dings eller operativsystem som rammer inn den nettbaserte opplevelsen. Det er heller ikke slik at Apple er det eneste selskapet som forstår de grunnleggende premissene for å skape en god, digital brukeropplevelse. Apple har utvilsomt lært opp konkurrentene på dette området, og gjør fortsatt tingene bedre enn de andre.

Men bakteppet for gårsdagens lansering av iPad Air og den nye utgaven av iPad mini er likevel at stadig flere foretrekker nettbrett fra andre produsenter. Kanskje til og med fra Microsoft eller Nokia, som begge lanserte nye brett i går?

Vel, ett sted går grensen. Nokias første og eneste nettbrett før selskapet blir slukt av Microsoft, blir neppe noen stor suksess. Microsofts nye Surface 2-brett har imponerende spesifikasjoner, men også den betydelige ulempe at de er utstyrt med Windows RT 8.1, og ikke med Android.

Man Apples konkurrenter er altså i høyeste grad på banen. Snarere enn at Apple har mistet grepet, er det nok et uttrykk for at vinduet for en periode med historisk Apple-dominans på en del områder kan være i ferd med å lukke seg.

SMALERE ENN SMALT: Mac Pro er et meget smalt produkt innenfor Apples allerede smale Mac-nisje. De tre siste utgavene av Apples Mac OS X-operativsystem har samlet bare are 6,65 prosent markedsandel. Foto: AFP/Scanpix
SMALERE ENN SMALT: Mac Pro er et meget smalt produkt innenfor Apples allerede smale Mac-nisje. De tre siste utgavene av Apples Mac OS X-operativsystem har samlet bare are 6,65 prosent markedsandel. Foto: AFP/Scanpix Vis mer