DELTE MENINGER: Facebooks kommende «liker ikke»-knapp er fra deres side ment som en sympatierklæring, men eksperter mener det fort kan bli et middel for mobbing. Foto: Sipa USA / NTB Scanpix
DELTE MENINGER: Facebooks kommende «liker ikke»-knapp er fra deres side ment som en sympatierklæring, men eksperter mener det fort kan bli et middel for mobbing. Foto: Sipa USA / NTB ScanpixVis mer

Ny Facebook-knapp skaper debatt: - Kan føre til mobbing

Nettsamfunnets «liker ikke»-tommel.

(Dagbladet): I går ble det annonsert at Facebook etter årevis med ønsker har planlagt å lansere en «liker ikke»-knapp.

Facebook-sjefen Mark Zuckerberg annonserte nyheten på en utspørring, der han sa at det var noe de lenge har hatt lyst til å tilby sine brukere. De har bare ikke visst hvordan.

Til tross for at Zuckerberg forsikrer om at meningen med knappen ikke er å kommentere negativt på dagligdagse poster, men heller trykke «liker ikke» på kondolanser og triste nyheter, er ekspertene uenige.

- Negativt mot enkeltpersoner I sosiale medier har debatten rundt den kommende funksjonen versert siden annonseringa.

Berit Skog er førsteamanuensis ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU. Skog har forsket mye på sosiale medier, mye fokus på hvordan barn og ungdom benytter seg av plattformer som Facebook, Snapchat og Instagram.
 
Hun har delte meninger om den kommende Facebook-funksjonen.

- Dette er et behov mange har hatt, for å signalisere at man ikke liker noe. Spesielt angående saker der man føler seg ubekvem med å trykke «liker». Saker om flyktningkrisen er én av dem.

- Likevel kan det misbrukes, og kan fort bli en mobbeknapp, sier Skog til Dagbladet.

 - Vi må forutsette at dette kan brukes negativt mot enkeltpersoner, og må derfor være forsiktige. Det vil helt klart være uheldig om denne knappen knyttes til bilder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Sympatihilsen Hun understreker at det ikke er kommet fram tilstrekkelig med informasjon om hvordan knappen skal utformes. Eksempelvis nevner hun at vi kanskje ikke får se antall «liker ikke»-klikk, sånn som vi kan se dem som har likt.

Derfor mener hun det er vanskelig å si hvordan den kommer til å benyttes.

Eksperten tror likevel at det først og fremst kommer til å ha en positiv effekt.

- Det er viktig å kunne signalisere empati. Derfor tror jeg først og fremst at dette blir en sympatihilsen, som kan brukes på oppdateringer om personlig sykdomskamp eller dødsfall.

- Kan bli lavterskel Høgskolelektor ved Institutt for markedsføring på handelshøgskolen BI, Cecilie Staude, tror som Skog at den nye funksjonen kan ha flere konsekvenser. I første omgang er hun redd for at det kan påvirke annonsørene.

SJEFEN: Mark Zuckerberg innfridde etter flere års mas fra brukerne - nå kommer «liker ikke»-knappen. Foto: NTB Scanpix
SJEFEN: Mark Zuckerberg innfridde etter flere års mas fra brukerne - nå kommer «liker ikke»-knappen. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Jeg tror Facebook har drøyd denne funksjonen fordi de har vært engstelige på hvordan annonsørene skal møte en sånn type knapp. Det kan fort bli lavterskel for forbrukere å trykke «liker ikke» på produkter eller tjenester de ikke har sansen for, forteller hun til Dagbladet.

At funksjonen revolusjonerer Facebook-bruken har hun derimot sine tvil om. Staude mener vi i stor grad allerede har måter å fortelle
hva vi vil på i sosiale medier, og at dette bare blir et tilskudd til det.

- Om vi ser en trist statusoppdatering omhandlende for eksempel sykdom, trykker vi liker for å vise at vi har sett det. I tillegg kommenterer vi gjerne noe for å vise støtte.

- Jeg tror ikke at det å trykke «liker ikke» kommer til å erstatte det, mener hun.

- Nettroll Staude ser utfordringer knyttet til den nye funksjonen, men tror likevel folk flest vil bruke den som Facebook har tenkt. Avvikene blir de som allerede praktiserer som nettroll.

- Det vil alltid være folk som misbruker mulighetene de får i sosiale medier.

- Nettrollproblematikken er en utfordring som alltid vil være der, men det er ikke et representativt bilde av hvordan de fleste av oss bruker Facebook, mener hun.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram