LABRE SEERTALL: TV 2 trommet sammen et drømmeteam av norske idrettshelter til programmet «Mer enn gull». Programmet, som kan minne om «Hver gang vi møtes», opplevde ikke å bli omfavnet av mer enn 200 000 nordmenn. Foto: Christian Roth Christensen/Dagbladet
LABRE SEERTALL: TV 2 trommet sammen et drømmeteam av norske idrettshelter til programmet «Mer enn gull». Programmet, som kan minne om «Hver gang vi møtes», opplevde ikke å bli omfavnet av mer enn 200 000 nordmenn. Foto: Christian Roth Christensen/DagbladetVis mer

Ny flopp for TV 2

Norske idrettshelter ble ikke varmt mottatt av seerne.

(Dagbladet): Norske idrettshelter omgitt av vakker natur, gode historier og fysiske utfordringer kunne vært oppskriften på gull for TV 2 denne påsken.

I beste sendetid hver dag gjennom påskeuka, fikk norske tv-seere et varmt gjensyn med seks av Norges største idrettsstjerner.

Tidligere skøyteløper Johann Olav Koss, motorcross-kjører André Villa, den pensjonerte twintip-kjøreren Andreas Håtveit, friidrettsutøver Ezinne Okparaebo, tidligere langrennsløper Trude Dybendahl og eks-snowboardstjerne Daniel Franck, bød på seg selv i den norske fjellheimen i serien som best kan sammenlignes med en sportslig utgave av «Hver gang vi møtes».

- Ikke en suksess Men den varme mottakelsen blant tv-seerne uteble.

Serien debuterte forrige mandag med 173 000 seere, ble sett av 163 000 onsdag og fortsatte uka med 200 000 seere i gjennomsnitt. Fredagens program med Johann Olav Koss ble det mest sette med 274 000 seere.

Gjennom dype samtaler, ulike aktiviteter og uhøytidelige konkurranser ble gruppa og tv-seerne kjent med hverandre og hverandres historier.

LIGNER PÅ «HVER GANG VI MØTES:» Motorcrosskjører André Villa har sammen med tidligere langrennsløper Trude Dybendahl, eks-snowboardstjerne Daniel Franck, friidrettsutøver Ezinne Okparaebo, skøyteløper Johann Olav Koss, og den pensjonerte twintip-kjøreren Andreas Håtveit deltok i programmet. Foto: TV 2. Vis mer

- Man kan ikke kalle dette en suksess for TV 2. Programmet leverte svakere tall enn forventet, sier tv-ekspert Jarle Thalberg i mediebyrågruppen GroupM.

- Frister med mer TV-eksperter Dagbladet har snakket med sier at det til tross for gode sendetidspunkter, er vanskelig å trekke høye seertall med nye konsepter.

- TV 2 skal være Norges desidert største kommersielle tv-kanal, da må satsningene levere minst 300 000 seere for at konseptene skal kalles en seermessig suksess. Når TV 2 leverer under 200 000 seere er det langt under det de trenger for å levere godt til annonsørene og trenger å levere på sine større egenproduksjoner, sier Thalberg.

Jarle Nakken, programdirektør i TV forteller Dagbladet at de til tross for lave tall er strålende fornøyde.

- Det må selvsagt Thalberg få mene sett fra sitt ståsted. For oss i TV 2 er dette er et livssynsprogram og en viktig del av TV 2 sitt allmenkringkasteroppdrag, sier Nakken og fortsetter:

- Seertallene er helt på høyde med våre forventninger spesielt med tanke på tid på døgnet serien ble sendt nå i påsken. Vi er svært godt fornøyd med innholdet i programmene, og det frister absolutt å jobbe videre med dette konseptet for TV 2.

Tidligere denne måneden ble det kjent at TV 2s boligsatsning, «Bolig til salgs» floppet totalt og ble tatt av skjermen.

Også det veletablerte artistprogram «Hver gang vi møtes», opplevde tidligere i år å trekke færre seere enn det har gjort tidligere sesonger.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram