Ny fokus på eksportkreditter

Norske myndigheter kan ikke være bekjent av å støtte et system der norske eksportinteresser kan settes foran hensynet til miljø og menneskerettigheter i utviklingsland, skriver Tonje Folkestad og Birgitte Bøgh-Olsen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

DEN MANGLENDE oppmerksomheten omkring statlige eksportkredittbyråers disponering av ressurser gir grunn til bekymring. Vi trenger en debatt om aktiviteten til disse institusjonene og om deres bruk av milliarder av skattekroner. Ønsker vi en situasjon der staten dekker eksportbedriftenes risiko for å fremme eget næringsliv, mens hensynet til utviklingslandene kommer i bakgrunnen?

Eksportkredittbyråene er en godt skjult hemmelighet. Politikere og folk flest har lite kunnskap om dem og hvilken sentral rolle de spiller i den globaliserte økonomien. Byråene er opprettet som et handelspolitisk virkemiddel for å fremme et lands eksport ved å sikre eksportørene mot tap. Eksportøren eller investoren får beleilig ryggdekning - dersom bedriften ikke får betalt for varen eller tjenesten, overtar staten som kreditor overfor den utenlandske kunden.

Eksportkredittbyråer har fått en betydelig rolle i internasjonal handel. Ifølge nettverket ECA-watch, som samler en rekke miljø- og menneskerettighetsorganisasjoner, støtter byråene ti prosent av verdens eksport. Eksportstøtte er blitt den største offentlige internasjonale finansieringskilden og overstiger all bi- og multilateral utviklingshjelp til sammen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer